Statsbudsjettet 2017

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2017 ble lagt frem torsdag 6. oktober 2016 kl. 10.00.

For de fleste museene under Kulturdepartementet tilsvarer den foreslåtte økningen i tilskudd for 2017 mellom 1,7 og 1,8 %. I forhold til pris og lønnsveksten vil dette gi en realnedgang i økonomien for museene også i 2017.

Det foreslås at noen museer skal få engangstilskudd til vedlikehold, istandsetting og vedlikehold som del av tiltakspakken for å møte den vanskelige sysselsettingen på Vestlandet; Dalane folkemuseum (1 mill. kr), Jærmuseet (4 mill. kr) og Hardanger og Voss museum (5 mill. kr).

Ut over dette foreslås en økning for Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design til forberedelsene til flyttingen til Vestbanen. For Museene i Sør-Trøndelag foreslås en økning til vedlikehold av bygninger på Sverresborg, mens Romsdalsmuseets økning er knyttet til åpningen av nybygget Krona. Det foreslås også å styrke Vest-Telemark Museum for å sikre videre drift av Grimedalstunet og å videreføre styrkingen av arbeidet med Outsider Art på Sør-Troms Museum.

De museene som har fått reduksjon i tilskuddet i forhold til 2016-tilskuddet fikk engangstilskudd til vedlikehold, istandsetting og vedlikehold som del av tiltakspakken for å møte den vanskelige sysselsettingen på Vestlandet for 2016-budsjettet.

Museumsforbundets kommentarer til forslaget til Statsbudsjett for 2017:

– Familie- og kulturkomiteen (17.10.16)
– Energi- og miljøkomiteen2017 (25.10.16)

Et klipp-og-lim-dokument der museer er nevnt i de ulike departementenes proposisjoner til Stortinget (2016-2017)
Prisomregning Statsbudsjett 2017
Regjeringens budsjettdokumenter kan lastes ned i sin helhet her…

Tidligere

Innspill fra Norges museumsforbund Statsbudsjettet 2017 (26.01.16)