NTNU med bachelorprogram i Arkiv- og samlingsforvaltning

Nylig kom nyheten om at NTNU setter i gang et nytt Bachelorstudium i arkiv- og samlingsforvaltning, som «kvalifiserer for arbeid i og med forvaltning av arkiv og samlinger». Videre heter det at «Utdanningen skal gi teoretiske, metodiske og tekniske kunnskaper for å arbeide med og skape og langtidsforvalte analoge og digitale arkiv og samlinger».

Forskningskoordinator ved Museene i Sør-Trøndelag, Hanna Mellemsether, medvirker i planleggingen og utformingen av det nye studiet. Hun ser behovet for et fag som kan være med å styrke kompetansen på samlingsforvaltning. Hun er spent på hvem som søker: – Utfordringen i dette studiet er at det museumsfaglige ivaretas og synliggjøres slik at det tiltrekker seg studenter som ønsker å jobbe i museum og ikke kun i arkiv.  Vi jobber nå med å få på plass pensum, studieplan og praksisplasser, og vil få i stand et laboratorium for praktiske øvelser i Primus og Spectrum. Tanken er også at det skal være mulig å gå videre til relevante mastergrader som tilbys ved NTNU, for eksempel med en mastergrad i kulturminneforvaltning.

Hanna Mellemsether Foto: Ingrid F. Danbolt, Museumsforbundet
Hanna Mellemsether
Foto: Ingrid F. Danbolt, Museumsforbundet

Mellemsether synes det er gledelig at NTNU har tatt initiativ til denne utdanningen. – Det årlige kompetansehevingskurset Det relevante museet har samlet museumsansatte fra hele landet her i Trondheim. Dette har bidratt til å synliggjøre det museumsfaglige også for andre sektorer. Nå er det bare å krysse fingrene for at nok studenter melder seg på, slik at det blir noe av!

Hun ønsker gjerne tilbakemelding på eksisterende studieplan og emneplan: – Hvis mange museumsfolk uttrykker sin mening om studieplanen vil det kunne bidra til å styrke samlingsforvaltningen i faget.

Foto: NTNU / https://www.ntnu.no/studier/ltarkiv