Interessant rapport fra BI: Kreativ næring i Norge 2008-2014

– Det går både veldig bra og litt dårlig med den kreative næringen i Norge, skriver Anne Britt Gran, leder for BI-Centre for Creative Industries i et blogginnlegg i forbindelse med lanseringen av rapporten Kreativ næring i Norge 2008-2014.

 

Museum er plassert i undergruppen Visuell virksomhet, som også omfatter bransjene design, kunst og kulturarv. Visuell virksomhets verdiskaping økte med 44 prosent i perioden 2008-2014. Til sammenligning var veksten i verdiskaping i hele den kreative næringen på 15 prosent i samme periode.

 

Designbransjen dominerer verdiskapingen i gruppen Visuell virksomhet med store produksjonsbedrifter innen klesdesign, men rapporten viser at museene kommer etter: «De nest største selskapene i visuell virksomhet er museene (helt dominert av de offentlige) der Norsk folkemuseum ligger på topp foran Nasjonalmuseet for kunst og Museene i Sør-Trøndelag. Bransjen museum og kulturarv inneholder alle museene; kunstbransjen blir slik sett noe vingeklippet verdiskapingsmessig, siden både Nasjonalmuseet og KODE mfl er tilordnet museumsvirksomhet. Det er ingen selskaper fra kunstbransjen som når opp i ti på topp i visuell virksomhet.»

 

 

Hele rapporten kan leses her:

Pdf: kreativ-næring-i-norge-2008-2014

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *