Årets museum 2013

POPSENTERET ÅRETS MUSEUM 2013

Popsenteret i Oslo er Årets museum 2013. Vinneren ble kåret på festmiddagen på det nasjonale museumsmøtet i Tromsø 12. september. Juryen understreker at det i år var rekordmange nominerte og skarp konkurranse om den gjeve museumsprisen. Popsenterets kombinasjon av fysiske, analoge og digitale elementer og interaktiv teknologi i formidlingen og evnen til å utvikle dette selv har imponert juryen, som måtte velge mellom tre gode men svært ulike kandidater.  Juryen understreker at alle de tre nominerte institusjonene er nytenkende og inkluderende og tar samfunnsoppdraget sitt på alvor. De øvrige nominerte var KODE – Kunstmuseene i Bergen og Valdresmusea.

Popsenteret, Populærmusikkens hus i Oslo http://www.popsenteret.no/default.aspx

Pressemelding (word)
Pressemelding (pdf)

(Foto: Popsenteret)

——

Nominasjoner til Årets museum 2013

KODE, Popsenteret og Valdremusea er nominert til den nasjonale prisen Årets museum for 2013.

Felles for museene er at de er nytenkende og inkluderende og tar samfunnsoppdraget sitt på alvor, mener juryen.
For 2013 var det rekord i antall forslag. Forslagene kommer fra museer, kommuner og fylkeskommuner. En komité nedsatt av Norges museumsforbund har vurdert kandidatene til Museums-Norges gjeveste pris

Vinneren offentliggjøres under festmiddagen på Det nasjonale museumsmøtet i Tromsø den 12. september!

Pressemelding med juryens begrunnelse:

Pressemelding Nominasjoner til Årets museum 2013 (word-fil) 13.08.13
Pressemelding Nominasjoner til Årets museum 2013 (PDF) 13.08.13

juryen Årets museum 2013

Her er årets jury samlet i Gøteborg 2. april. Fra venstre: juryleder Ib Thomsen (Stortingsrepresentant FRP/juryleder), Inger Anne Hovland (redaktør Fortidsvern) og Anna Rosengren (direktør, Sjöfartsmuseet Akvariet i Göteborg).
Foto:Ingrid F. Danbolt/Museumsforbundet

Invitasjon Årets museum 2013

Søknader begrunnes og sendes ifd(at)museumsforbundet.no innen 1. juni.
Les invitasjonen for nærmere info.

Prisen deles ut 12. september under Det nasjonale museumsmøtet i Tromsø.