Fagseksjonene under Norges museumsforbund er en integrert del av organisasjonens faglige og politiske arbeid, og jobber tett sammen med forbundets sekretariat og hovedstyre. Seksjonene er åpne for alle ansatte i norske medlemsmuseer, og skal arbeide for medlemmenes felles interesser.
Mandat for fagseksjonene i Norges museumsforbund
Fagseksjonene under Norges museumsforbund er en integrert del av Museumsforbundets faglige og fagpolitiske arbeid og skal arbeide tett sammen med Museumsforbundets sekretariat og hovedstyre. De skal arbeide for alle medlemsinstitusjonenes felles interesser.
Fagseksjonene skal
- Fungere som Museumsforbundets kompetanseorgan innen de respektive fagfeltene
- Være en viktig arena for faglig utvikling og diskusjon
- Støtte opp om museumsforbundets gjeldende strategi- og handlingsplaner i dialog med sekretariatet
- Holde seg oppdatert om aktuelle problemstillinger og diskusjoner som omhandler eget fagfelt, og være forum og møteplass for faglig utvikling, erfaringsutveksling og debatt
- Bidra til å initiere relevante tiltak i tråd med rådende strategi
Dette skal gjøres ved å:
- Ta initiativ til å besvare relevante høringer og bidra med sin spesialkompetanse til høringer som sekretariatet i Museumsforbundet utformer
- Initiere og bidra til å arrangere kurs og andre møteplasser for erfaringsutveksling og relevante faglige diskusjoner
- Delta i planleggingen av fagseminar på Det nasjonale museumsmøtet
- Etablere møteplasser som kortere fagseminarer, debatter, kurs eller andre relevante tiltak i samarbeid med sekretariatet og/eller hovedstyret
- Ta initiativ til eller delta i prosjekter som kan styrke det enkelte fagfelt, gjerne i samarbeid med andre seksjoner, nettverk eller sekretariatet
- Ta initiativ til og bidra til fagpolitiske utspill, kronikker, høringer og innspill til budsjett i samarbeid med sekretariatet i Museumsforbundet når det er aktuelt.
Fagseksjonenes styre og administrative forhold
Fagseksjonenes styre har ansvar for å følge opp sentrale administrative forhold. De skal:
- Dele viktig og relevant informasjon med Museumsforbundets øvrige medlemmer gjennom Museumsforbundets nettside og eventuelle lenker til andre informasjonsverktøy
- Føre referat fra møter, og oversende disse til Museumsforbundets sekretariat for arkivering
- Lage en årlig rapport med styresammensetning, økonomi, antall møter, kurs og andre faglige aktiviteter, som skal være Museumsforbundet i hende innen 15. februar det påfølgende året
Det vil lages nye nettsider som bedre ivaretar behovene til fagseksjonene, og som synliggjør deres aktiviteter som del av Museumsforbundet. Fagseksjonene skal være åpne for alle medlemmene og skal ikke ha egne medlemsopptak. Museumsforbundets nettside bør være hovedsentral for informasjon og det tas sikte på å etablere en automatisert funksjon for de som ønsker å få informasjon direkte på epost.
Fagseksjonene skal forholde seg til de retningslinjer som gis for seksjonene i § 6 og i de øvrige vedtektene for Norges museumsforbund. Fagseksjoner uten aktivitet over to landsmøter legges ned på det tredje landsmøtet.
Økonomi
Hver seksjon får en grunnbevilgning på kr 20.000 til bruk til seksjonens formål. Museumsforbundet dekker halvparten av kostnadene til deltagelse på Det nasjonale museumsmøtet for lederen i hver seksjon, eller den leder bemyndiger, og dette er inkludert i grunnbeløpet på kr 15.000. Museumsforbundet dekker reisekostnader til møter det kalles inn til av sekretariatet, som for eksempel kontaktmøter med hovedstyret. Øvrige kostnader dekkes av institusjonene.
I tillegg vil Museumsforbundets hovedstyre hvert år avsette midler til mer omfattende aktiviteter som fagseksjonen ønsker å gjennomføre. Størrelsen på den søkbare potten vil avhenge av Museumsforbundets totalbudsjett. Det er en ambisjon at den skal ha et omfang som muliggjør gode aktiviteter. I tillegg kan fagseksjonene i samforstand med sekretariatet søke om eksterne midler til prosjekter i Kulturrådet eller gjennom andre relevante kanaler. Forslag til budsjett for etterfølgende år og søknad om aktivitetsmidler skal være sekretariatet i hende innen 1.11. Søknad om midler behandles av hovedstyret i NMF på styremøte i desember. Det skal rapporteres om årets aktiviteter og økonomi i fagseksjonene innen 15. februar påfølgende år.
Grunnfinansieringen:
- kan benyttes til å arrangere møteplasser /aktiviteter
- kan benyttes til å dekke kostnader til gjennomføring av fysiske møter
- kan benyttes til drift av kunnskapsportaler der gratisløsninger ikke er mulig/formålstjenlig å benytte
Medlemskap
Fagseksjonene skal være åpne informasjonskanaler for medlemmene og ansatte i Museumsforbundets medlemsinstitusjoner. Interesserte kan melde seg til epostliste for informasjon om aktiviteter etc. Fagseksjonen har selv ansvaret for å oppdatere informasjon om seksjonen på nettsiden til NMF.
Styret i fagseksjonene og valg til styre
Valg til styre i de ulike fagseksjonene velges på Museumsforbundets ordinære årsmøte samtidig med de øvrige valgene. Rapport om virksomheten i fagseksjonene skal gis i den ordinære årsmeldingen for Norges museumsforbund, og blir dermed en del av den overordnede rapporteringen. Fagseksjonene ledes av et styre der lederen velges for ett år av gangen og der valgene følger NMFs vedtekter. En valgkomite på tre personer foreslår nye kandidater til et styre på 4 personer for valg på årsmøtet. Kandidatur forutsettes avklart internt i egen institusjon. To medlemmer av valgkomiteen utpekes av styret i fagseksjonen og en av hovedstyret i Museumsforbundet. Det etableres et system der 2 medlemmer roteres av gangen hvert andre år. Ingen kan sitte i styret i mer enn 6 år, jfr. NMFs vedtekter.