Fagseksjonene under Norges museumsforbund er en integrert del av organisasjonens faglige og politiske arbeid, og jobber tett sammen med forbundets sekretariat og hovedstyre. Seksjonene er åpne for alle ansatte i norske medlemsmuseer, og skal arbeide for medlemmenes felles interesser.
Mandat for fagseksjonene i Norges museumsforbund
Fagseksjonene under Norges museumsforbund er en integrert del av Museumsforbundets faglige og fagpolitiske arbeid og skal arbeide tett sammen med Museumsforbundets sekretariat og hovedstyre. De skal arbeide for alle medlemsinstitusjonenes felles interesser.
Fagseksjonene skal
- Fungere som Museumsforbundets kompetanseorgan innen de respektive fagfeltene
- Være en viktig arena for faglig utvikling og diskusjon
- Støtte opp om Museumsforbundets gjeldende strategi- og handlingsplaner i dialog med sekretariatet
- Holde seg oppdatert om aktuelle problemstillinger og diskusjoner som omhandler eget fagfelt, og være forum og møteplass for faglig utvikling, erfaringsutveksling og debatt
- Bidra til og initiere relevante tiltak i tråd med rådende strategi
- Arrangere Mot i Museet på det årlige museumsmøtet, enten alene eller i samarbeid med de andre fagseksjonene. Mot i Museet lar medlemmene presentere sine formidlingsprosjekter som er nyskapende. En jury bestående av medlemmer fra de ulike seksjonsstyrene utnevner en vinner under museumsmøtet.
Dette skal gjøres ved å:
- Bidra med fagseksjonens spesialkompetanse til høringer som sekretariatet i Museumsforbundet utformer og sender til gjennomlesing
- Gjennom å søke aktivitetsmidler initiere og bidra til å arrangere kurs og andre møteplasser for erfaringsutveksling og relevante faglige diskusjoner, gjerne i samarbeid med de andre seksjonene
- Dele disse erfaringene via seksjonenes side på museumsforbundet.no
- Seksjonene skal rullere på ansvaret med å delta i planleggingen av fagseminar på Det nasjonale museumsmøtet
- Ta initiativ til og bidra til fagpolitiske utspill, kronikker, høringer og innspill til budsjett i samarbeid med sekretariatet i Museumsforbundet når det er aktuelt.
Fagseksjonenes styre og administrative forhold
Fagseksjonenes styre har ansvar for å følge opp sentrale administrative forhold. De skal:
- Dele viktig og relevant informasjon med Museumsforbundets øvrige medlemmer gjennom Museumsforbundets nettside og eventuelle lenker til andre informasjonsverktøy
- Fagseksjonen har ansvaret for å oppdatere informasjon om seksjonen på nettsiden til NMF, samt å poste relevante nyheter for sitt fagområde eller om gjennomførte seminar/arrangement.
- Føre referat fra møter, og oversende disse til Museumsforbundets sekretariat for arkivering
- Lage en årlig rapport med styresammensetning, økonomi, antall møter, kurs og andre faglige aktiviteter.
- Fagseksjonene skal være åpne for alle medlemmene og skal ikke ha egne medlemsopptak.
- Fagseksjonene skal forholde seg til de retningslinjer som gis for seksjonene i § 6 og i de øvrige vedtektene for Norges museumsforbund. Fagseksjoner uten aktivitet over to landsmøter kan legges ned på det tredje landsmøtet dersom ingen ønsker/kan opprettholde aktivitet.
Styret i fagseksjonene og valg til styre
Nye medlemmer velges på Museumsforbundets ordinære årsmøte samtidig med de øvrige valgene. Rapport om virksomheten i fagseksjonene er en del av den overordnede rapporteringen. Fagseksjonene skal velge en styreleder og en webansvarlig for seksjonen for ett år av gangen. Styreleder velges normalt på årsmøtet. En ekstern valgkomite på tre personer foreslår nye kandidater til et styre på 4 personer for valg på årsmøtet. To medlemmer av valgkomiteen utpekes av styret i fagseksjonen og en av hovedstyret i Museumsforbundet. Det etableres et system der 2 medlemmer roteres av gangen hvert andre år. Ingen kan sitte i styret i mer enn 6 år, jfr. NMFs vedtekter. Kandidatur forutsettes avklart internt i egen institusjon.
Økonomi
Hver seksjon får en grunnbevilgning på kr 20.000 til bruk til seksjonens formål. Museumsforbundet dekker halvparten av alle kostnadene, deltakeravgift, hotell og reise, til deltagelse på Det nasjonale museumsmøtet for lederen i hver seksjon, eller den leder bemyndiger, og dette er inkludert i driftsmidlene på kr 20.000. Museumsforbundet dekker reisekostnader til møter det kalles inn til av sekretariatet, som for eksempel kontaktmøter med hovedstyret. Øvrige kostnader dekkes av institusjonene hvert enkelt styremedlem tilhører.
I tillegg vil Museumsforbundets hovedstyre vil hvert år avsette aktivitetsmidler til arrangement, kurs, seminar som fagseksjonen ønsker å gjennomføre. Størrelsen på den søkbare potten vil avhenge av Museumsforbundets totalbudsjett. Det er en ambisjon at den skal ha et omfang som muliggjør gode aktiviteter. I tillegg kan fagseksjonene i samforstand/samarbeid med sekretariatet søke om eksterne midler til prosjekter i Kulturrådet eller gjennom andre relevante kanaler. Forslag til budsjett og søknad om aktivitetsmidler for etterfølgende år skal være sekretariatet i hende innen 15.september. Søknad om midler behandles av hovedstyret i NMF på førstkommende styremøte etter fristen i september .
Det skal rapporteres om årets aktiviteter og økonomi i fagseksjonene innen 15. desember samme år.
Fagseksjonenes Grunnfinansieringen:
- kan benyttes til å arrangere fysiske styreseminarer, eller mindre møteplasser og aktiviteter
- kan benyttes til å dekke kostnader til gjennomføring av fysiske styremøter
Aktivitetsmidler
I tillegg til grunnfinansieringen som er fornyes hvert år, har fagseksjonene anledning til å søke aktivitetsmidler for det kommende året. Det er styret i NMF som behandler søknadene og de overordnede retningslinjene for å få tildelt midler er:
- Det budsjetteres ikke med lønn til museumsansatte i prosjektene
- Honorarer gis bare til museumseksterne deltagere
- Det settes en standard for dagpakkene som dekker de reelle kostnadene til lunsj og eventuelle middager. Alkohol skal alltid dekkes av den enkelte deltager.
- Ved planlagte arrangementer hvor det lagt inn deltageravgiften skal den beregnes slik at den dekker all maten/måltidene under aktivitetene
- Budsjettpostene må beskrives
- Prosjektene skal synlig forankres i Museumsforbundets strategiplan og kunne knyttes til handlingsplanen.
- Prosjektet skal synliggjøre overføringsverdien
- Bærekraftperspektivet skal tas hensyn til i gjennomføringen av arrangement
- En skal primært nytte museenes egne lokaliteter ved gjennomføringen av arrangement så fremt dette er mulig.
Fakturering og Reiseregninger
Det skal i regnskapet for den enkelte fagseksjon skilles mellom driftsregnskap og prosjekt – aktivitetsregnskap. Ved interne møter og reiser i styret skal alle innsendte fakturaer, reiseregninger og utlegg føres med kontokoden 7432 – Driftsmidler seksjoner, mens alle kostnader som gjelder kurs, seminarer som skal dekkes av tildelte aktivitetsmidler skal føres med kontokode 7431- Prosjektmidler seksjoner.
Sjekkliste rapportering til museumsforbundet:
- Leie av lokaler til arrangement
- Sende inn leieavtale på lokaler til arrangement i forkant
- Skriftlige avtaler om honorar og annet som skal dekkes av seksjonen ved innleie av foredragsholdere (eventuelt epostdialog sendes inn til museumsforbundet i forkant da dette forenkler godkjenningsarbeidet i sekretariatet)
- Merke alle fakturaer med seksjonens prosjektnummer og kontokode
Sjekkliste for reiseregninger:
- Kvittering og billett for betalt reise/transport (tog, buss, taxi m.m)
- Flyreiser – Boardingkort
- Kvittering på utlegg på mat og drikke
- Andre utgifter som deltakeravgift
AVDELINGSNR SEKSJONENE:
Nr. Seksjon
2001 Samisk museumslag
2002 Seksjon for samlingsforvaltning
2003 Seksjon for forskning
2004 Seksjon for formidling
2005 Seksjon for ledelse
2006 Seksjon for kunstindustrimuseene
2007 Seksjon for immateriell kulturarv
2008 Seksjon for naturhistorie
2009 SIKA