Mandag ettermiddag, midt oppi ferdigstillelse av budsjettsøknader og statistikk, mottok MuseumsLiv en henvendelse fra Kvinnemuseet på Kongsvinger. De videresendte et nødrop fra en samarbeidspartner i Ukraina – Kvinnemuseet i Kharkiv. Situasjonen var dramatisk. Museet og de ansatte ble beskutt, og de ansatte forsøkte etter beste evne å redde både seg selv og viktige kulturgjenstander. NRK meldte samme dag om at det historiske og lokalhistoriske Ivankiv-museet var ødelagt av brann. Blant det som gikk tapt var 25 unike malerier av den kjente Ukrainske kunstneren Maria Prumachenko (1908–1977). Hun er særlig kjent for sine naivistiske bilder som regnes som viktig i den ukrainske kunsthistorien.
Nedbrenningen av Ivankiv-museet er et klassisk eksempel på hvordan krigførende stater ofte velger å ramme viktige kulturminner i den nasjonen de angriper: å ødelegge den. Det er også meldt om ødeleggelser av noen av monumentene man har. Museumsforbundet og flere av våre samarbeidspartnere i Norge og Europa har fått meldinger om at museumsansatte forsøker å pakke ned og gjemme unna viktige kulturgjenstander for å sikre seg at de ikke blir ødelagt eller blir fjernet fra landet. Noen museumsansatte frykter at deler av kulturarven blir flyttet til Russland. De syv UNESCO-verdensarvstedene lar seg imidlertid ikke pakke ned, de kan fort bli mål for de krigførende styrkene. Unesco har kommet med en uttalelse som tydelig markerer avstand til den russiske invasjonen og den effekt det har på det ukrainske samfunnet og som også støtter arbeidet med å verne kulturminner. De har satt i gang merking av kulturarv med Blue Shields merke som markerer at dette er kulturarv som ikke skal bli offer for væpnet angrep og ødeleggelse.
Krigføringens angrep på kulturminner er også et angrep på innbyggernes identitet, historie og kulturarv. Dette brukes bevisst for å svekke den okkuperte befolkningen fordi kulturminnene er viktige for å si noe om hvem man er som individ og folk. Et angrep på kulturminner er derfor et angrep på verdigheten til befolkningen, og tap av kulturarv vil prege nasjonens fremtid. Bevaring av kulturarv vil bli viktig for arbeidet med å bygge opp samfunnet i Ukraina etter at konflikten er over, og kan bli avgjørende i arbeidet med forsoning, gjenoppbygging av samhold og øke opplevelsen av identitet og verdighet.
Norge har ratifisert flere UNESCO-konvensjoner som beskytter kulturarven. I Haag-konvensjonen (1954), som berører kulturarven under væpnet konflikt og er den mest aktuelle i denne fasen av krigen, understrekes det at vern av kulturarv i krig er et ansvar for verdenssamfunnet, og ikke bare de statene som er direkte involvert i en krig. Andre konvensjoner, som UNESCOs 1970- og Unidroit-konvensjoner, kan imidlertid bli avgjørende etter krigen. Særlig dersom kulturgjenstander blir ulovlig gravd opp fra arkeologiske felt eller fjernes ulovlig fra museene i Ukraina. Erfaringsmessig er også dette del av «verktøykassen» til krigførende makter. Vi vet også at kulturgjenstander mange steder, særlig av opprørsgrupper, også plyndres og selges for å finansiere krig.
Direktøren for Nasjonalmuseet i Ukraina, Fedir Androschuk, oppfordret det internasjonale museumssamfunnet til å sørge for oppmerksomhet om at kulturarven i Ukraina er truet. Norges museumsforbund, de nordiske og Europeiske museumsforbundene og mange enkeltmuseer er blant de som nå bidrar til dette. Stadig flere hekter seg på med uttalelser om den humanitære og kulturelle katastrofe krigen i Ukraina er. Flere stopper også nå alt samarbeid med det offisielle Russland også på kultur- og forskningsfeltet.
Den danske Kulturministeren er blant de har oppfordret til å stoppe alt kultursamarbeid med det offisielle Russland, og kulturministeren i Sverige avslutter det kulturelle samarbeid med russiske myndigheter. I dag har også Forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borthen Moe frosset alt forskningssamarbeid med Russland. Det var en god nyhet! MuseumsLiv håper på tydeligere signaler fra Kulturminister Anette Trettebergstuen på hva Kulturdepartementet tenker å gjøre for å bistå det Ukrainske museumslandskapet.