• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til primært sidefelt
  • Hopp til bunntekst

Norges museumsforbund

Din interesseorganisasjon for museumspolitisk arbeid og faglig utvikling

  • Nyheter
  • Fagseksjoner
    • Formidling
    • Forskning
    • Immateriell kulturarv
    • Industri, kommunikasjon og anlegg
    • Kunst- og kunstindustrimuseer
    • Museumsledelse
    • Naturhistorie
    • Samisk museumslag
    • Samlingsforvaltning
  • Jobb i museum
  • Blogg
  • Dokumenter
  • Om museumsforbundet
    • Kontakt
    • Presse
    • Medlemmer
    • Vedtekter
    • Autorisasjon i Norges museumsforbund
    • Årets museum
    • Museumssignaturer

#Kulturløftet kommer ikke – hva nå #museum?

Liv Ramskjær · 12. september 2017

Valgresultatet viser fortsatt blå-blått flertall, riktignok med et noe svekket grunnlag og behov for støtte fra både Venstre og Kristelig folkeparti for å ha flertall. Samtalene statsministeren skal ha med regjeringspartner Frp, Krf og V fremover vil vise hva slags samarbeid det er grunnlag for.

For museene og resten av kulturlivet er det håp om at de to borgerlige støttepartiene vil fortsette sitt modererende arbeid og fortsette å styrke kulturen i de fremlagte statsbudsjettene i årene som kommer. Med styrkingen av kulturvennlige opposisjonspartier som SV og Sp, samt Arbeiderpartiet som har lansert nytt kulturløft, er det kanskje håp om at museums- og kulturspørsmål kan komme sterkere i fokus. Det er jo lov å håpe at kultur får en tydeligere plass i prioriteringene i den neste regjeringsplattformen som utformes.

En videreføring av den blå-blå politikken vil imidlertid neppe rokke hovedlinjene i kulturbudsjettene slik vi har sett dem de siste årene. Det vil mest sannsynlig bety ytterligere svekkelse av museenes driftstilskudd ved at kompensasjonen for lønns- og prisvekst (prisomregningen) holdes lavt for å ta ut enda mer «effektiviseringsgevinst». Om det ikke skjer et under da! Kan lysningen i økonomien generelt bidra til at denne trappes opp igjen til et nivå som gir reell kompensasjon? Uansett vil det ta tid før hullet i reduksjonen i tilskuddet på rundt 4 % de siste årenes vil tettes igjen. Flere museer melder om at de ikke har midler til å erstatte stillinger når noen går i permisjon eller slutter, og det rammer i økende grad det faglige arbeidet i museene. Dette er uheldig i en tid der museene i enda større grad bør ta en enda tydeligere rolle som formidlere av demokratiske verdier.

Klassekampen skrev på valgdagen 11. september at den største forskjellen mellom Høyre og Arbeiderpartiet er at Høyre vil gjennomgå finansieringen av museene med tanke på «insentiver for innovativ videreutvikling» mens Arbeiderpartiet vil styrke museene og sikre rammer for «tilstrekkelig stor andel» fast ansatte og at flere museer skal være gratis for alle under 18 år. Regjeringens fokus på offentlig-privat samarbeid om finansiering av museer, og kultur generelt, er samtidig et signal om at de gir fra seg noe av styringen på kulturfeltet og overlater deler av utviklingen til private aktører, som kanskje har helt andre agendaer enn å skape gode arenaer for å utvikle demokrati og kritisk refleksjon overfor samfunnsutviklingen. Dette kan leses som en svekkelse av den offentlige kulturpolitikken vi kjenner fra de siste tiårene, og en overgang til større markedsstyring av kulturpolitikken. Det uttalte målet har de siste årene vært å gi økt frihet, men det er grunn til å stille spørsmålet: Blir kulturen mer fri ved at man overlater utviklingen av kulturen til private aktører som ikke praktiserer prinsippet om armlengdes avstand som staten legger til grunn i sin styring av museene?

Blant de øvrige sentrale spørsmål er hvilke nye «insentiver for innovativ videreutvikling» av museene som kommer ut over i den neste regjeringsperioden – i tillegg til den etablerte gaveforsterkningsordningen. Den er på ett vis en suksess, da den gir bonus på midlene museene får i gave. Utfordringen er at den fortsatt i stor grad baseres på gaver fra stiftelser og «gamle gode» givere, og i mindre grad på nye næringslivsgivere, samt at den bidrar til en skjevfordeling mellom institusjoner og landsdeler. Museumsforbundet har tidligere ment at skatteinsentiver for gaver kan være en veg å gå, og Thorhild Widvey sa da hun la frem sitt første egne blå budsjett høsten 2014 at hun så på mulighetene og diskuterte de med finansminister Siv Jensen. Det var før Scheel-utvalget kom med sin innstilling og lysten på etablering av nye typer insentiver ble kraftig redusert.

Satsingen på kreativ næring og kulturnæring har foreløpig ikke truffet museene så godt, men kanskje vil arbeidet i det nye fagrådet og etableringen av Kulturrådets kontor i Trondheim på sikt bidra til at også museene blir en del av dette. Næringsministeren har levert en reiselivsmelding som i liten grad gjenspeiler de uttalte forsikringer om at kultur og opplevelser må være en viktig og naturlig del av satsingen på reiseliv fremover. Det er kanskje bare gammel vane i embetsverket, og gammeldags tenkning i Innovasjon Norge om hva museer og kultur kan bidra med i utvikling av Norge som reiselivsarena, som ligger til grunn for dette. Like fullt er det et signal om at museene må tydeliggjøre sine ambisjoner om utvikling på dette området slik at de ikke drukner i natur i enhver sammenheng. For at museene skal bli enda bedre på utvikling av kulturnæring, opplevelser og reiseliv må de imidlertid få anledning til å bli en del av den erfarings- og kunnskapsoppbygging som foregår innen andre beslektede områder på dette feltet. Mitt håp er at det nyetablerte Samarbeidsråd for kultur og reiseliv vil bidra til å gjøre dette mulig!

Kategori:Blogg kulturpolitikk, museum, Presse, Valg 2017

Hoved sidebar

MuseumsLiv

Følg generalsekretær i Norges Museumsforbund Liv Ramskjærs blogg om museums-Norge!

Bloggarkiv

  • juni 2022
  • april 2022
  • mars 2022
  • desember 2021
  • juli 2021
  • mars 2021
  • februar 2021
  • januar 2021
  • desember 2020
  • november 2020
  • september 2020
  • juli 2020
  • mai 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • februar 2020
  • desember 2019
  • oktober 2019
  • juli 2019
  • mai 2019
  • april 2019
  • mars 2019
  • januar 2019
  • november 2018
  • oktober 2018
  • august 2018
  • juli 2018
  • juni 2018
  • mai 2018
  • april 2018
  • februar 2018
  • januar 2018
  • desember 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • august 2017
  • mars 2017

Søk autorisasjon NMF

Har du mastergrad eller doktorgrad og minimum to års variert museumspraksis, samt vitenskapelige arbeider i henhold til kriteriene, kan du søke om autorisasjon som konservator NMF eller førstekonservator NMF.

Søknadsfrist: 15. september 2022

Les mer om autoriasjon og finn søknadskjema her.

Footer

Kontakt

Universitetsgata 14
0164 Oslo

Tlf. 22 99 31 30
sekretariat@museumsforbundet.no

Logo Kulturrådet  logo Museumsnytt
Logo NEMO      Logo Council of Europe

Følg oss på Twitter

Tweets by Museumsforbunde

Følg oss på Facebook

Norges museumsforbund (NMF)

© 2022 · Norges Museumsforbund · Strand & Lund AS · Personvernerklæring

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg mest mulig relevant opplevelse ved å huske dine preferanser og gjentatte besøk. Klikker du på "Aksepter alle", samtykker du til bruken av alle informasjonskapslene. Alternativt gå til "Preferanser" for å gi et kontrollert samtykke.
PreferanserAksepter alle
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
CookieDurationDescription
sb2 yearsThis cookie is used by Facebook to control its functionalities, collect language settings and share pages.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
_ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_ga_Q2V535RB3P2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics.
_gat_gtag_UA_99007497_11 minuteSet by Google to distinguish users.
_gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
fr3 monthsFacebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo