Nasjonalmuseets formidlingsseminar i samarbeid med Seksjon formidling i Norges Museumsforbund
Kjenner du til praksisbasert forskning og aksjonsforskning?
Mengden forskning på museer og museumspublikum har nærmest eksplodert de siste tiårene. Men: denne forskningen kommer i hovedsak fra eksterne fagmiljøer som universitet og høyskoler. Hvordan kan vi som jobber i museene selv ta denne rollen? Hvordan kan vi sprenge grensene mellom formidling og forskning? Og hvilken verdi vil det ha for museene våre?
Årets formidlingsseminar handler om metoder for forskning på praksis: hvordan vi kan bli bedre formidlere gjennom forskning og hvordan en sterkere kobling mellom forskning og formidling kan løfte museene som helhet.
Hva defineres som kunnskap i dagens museum? Hva skjer når fokus flyttes fra objekt og samling til publikum, læring og opplevelse?
Når museet nå defineres som en plattform for demokrati, deltakelse og flerstemmighet, må vi også nytenke hva vi vil med forskning, og hvordan vi definerer kunnskap, faglighet og kvalitet.
I dette seminaret vil vi se nærmere på hvordan museumspraktikere kan forske på sin egen praksis: Hvordan kan forskning føre til en mer undersøkende og bevisst måte å jobbe på? Hvilke forskningsmetoder kan vi anvende? Og hvordan ser denne forskningen ut? Må den ta form som en forskningsartikkel eller kan den være fysisk? Kan vi dele kunnskap med hverandre uten tekst?
Hvordan forske på formidling? Møt fire av foredragsholderne. Hvilke tanker har de om tema?
Her er noen av de internasjonale og nasjonale eksperter vi får høre:
Emily Pringle, Forskningsleder ved Tate. Pringle har stått i spissen for Tates omfattende snuoperasjon og utvikling av praksisforskning for museets formidlere, og er forfatteren av referanseverket Rethinking Research in the Art Museum.
Ólöf Gerður Sigfúsdóttir (Island) og Jeroen Boomgaard (Nederland). Begge forskerne utfordrer dagens system og spør om ikke formidlere i kunstmuseet kan lære av kunstnerisk forskning.
Lynn D. Dierking (USA) Professor og pioner innen publikums- og formidlingsforskning som sammen med sin mann John H. Falk blant annet står bak referanseverket The Museum Experience.
Mattias Bäckström, Forsker og førsteamanuensis ved NTNU. Med monografien Att bygga innehåll med utställningar. Utställningsproduktion som forskningsprocess spør han om den tverrfaglige prosessen med å lage en utstilling kan defineres som forskning?
Marit Ulvik, Professor ved UiB er en av Nordens fremste innen aksjonsforskning: forskning som har som mål å bedre praksis og som brukes aktivt inne utdanningssektoren. Kan vi lære av hvordan aksjonsforskning brukes i skolen?
Vi vil også møte en rekke praktikere fra ulike museer i Norge som forteller om sin forskning på egen praksis.
Seminaret vil også strømmes.