Revidert nasjonalbudsjett preges av covid-19-pandemien og forsterker innsatsen for kulturlivets krevende situasjon. Regjeringen ønsker fremdeles å stimulere til at arrangementer blir gjennomført, fremfor å kompensere for avlysninger. Det foreslås nå å videreføre kompensasjonsordningen og ordningene for kulturlivet ut oktober, der det er satt av 900 millioner kroner til stimulering og kompensasjon.
Ønsker innspill innen kl. 12 i morgen
I dag sendes ny forskrift om stimuleringsordningen på høring og må leveres innen i morgen kl. 12.00. Den vil ha samme innretningen som den forrige, men det gjøres noen endringer etter innspillene som har kommet inn. Det settes nå et tak per arrangement på 50 000 og 45 000 dersom arrangementer avlyses. Der det er mulig å oppskalere og tjene mer penger, skal inntjeningspotensialet utnyttes. Der kan statens del kunne reduseres. Dette kommer på høring i dag, og Kulturministeren ber om innspill på dette innen kl. 12 i morgen. Kulturministeren ønsker å vedta den nye forskriften førstkommende fredag og at Kulturrådet kan åpne søknadsskjemaet 19. mai. Målet er at flest mulig skal få svar før sommeren. Søknadsfristen vil være 1. juni og da søker man for hele perioden, altså frem til oktober. Det er valgt én søknadsfrist for hele perioden, i håp om større forutsigbarhet.
Kompensasjonsordningen har mottatt mange gode forslag og venter på godkjenning av ESA. Det er foreslått økt maks kompensasjon til 7 millioner fra perioden 1. juli og utover, og den åpner i juni for første halvår og forlenges ut august 2021, og videreføres til ut oktober 2021. Når Stortinget åpner igjen i slutten av september, håper Kulturministeren vi er langt inne i fase 4 i gjenåpningen. Dette vil reflekteres i støtten, og aktører må planlegge for flere scenarioer.
35 millioner i økte tilskudd til museene
For de museene som ordningene ikke treffer, er det foreslått ytterligere ekstraordinære 35 millioner. Det skal sikres at de ansatte ved institusjonene kan være i arbeid. Fordi museene er i høysesong om sommeren, foreslås det størst økning i tilskudd til museumssektoren. De 35 millionene som innvilges til museene fordeles med utgangspunkt i billettinntekter og inntekter fra salg i butikk og kafé i 2019.
På grunn av de pågående smitteverntiltakene har mange museer vært tvunget til å stenge dørene eller avgrense tilbudet til publikum betraktelig. Dette har ført til store tap i egeninntekter. Formålet med innvilgningen er å opprettholde aktivitet i kulturinstitusjonene, slik at de ansatte kan være i arbeid. Mange av institusjonene er avhengige av egeninntekter for å kunne drive forsvarlig museumsdrift.
Fordelingen ser slik ut:
Museer som tidligere har mottatt ekstraordinære midler på til sammen 435 millioner i 2020 og første halvår 2021.
RNB 2021: |
|
(i 1000 kroner) | |
Navn på institusjon | Beløp |
Anno museum | 1 066 |
Astrup Fearnley Museet | 902 |
Aust-Agder museum og arkiv | 129 |
Baroniet Rosendal | 978 |
Blaafarveværket | 1 452 |
Buskerudmuseet | 505 |
Bymuseet i Bergen | 597 |
Dalane Folkemuseum | 24 |
Det Internasjonale Barnekunstmuseet | 41 |
Drammens Museum for kunst og kulturhistorie | 74 |
Galleri F 15 | 92 |
Gudbrandsdalsmusea | 35 |
Hardanger og Voss museum | 251 |
Haugalandmuseet | 48 |
Helgeland museum | 221 |
Henie Onstad kunstsenter | 627 |
Jærmuseet | 645 |
Jødisk Museum i Oslo | 24 |
Jødisk Museum i Trondheim | 13 |
KODE Kunstmuseer og komponisthjem | 2 198 |
Kraftmuseet | 44 |
Lillehammer Museum | 1 261 |
MiA – Museene i Akershus | 509 |
Midt-Troms Museum | 22 |
Mjøsmuseet | 44 |
Musea i Sogn og Fjordane | 339 |
Musea på Sunnmøre | 476 |
Museene for kystkultur og gjenreisning i Finnmark | 188 |
Museene i Sør-Trøndelag | 2 223 |
Museet Midt | 343 |
Museum Nord | 3 090 |
Museum Stavanger | 675 |
Museum Vest | 774 |
Museumssenteret i Hordaland | 203 |
Nordlandsmuseet | 693 |
Nordmøre Museum | 74 |
Nordnorsk Kunstmuseum | 100 |
Nord-Troms Museum | 11 |
Norsk Bergverksmuseum | 450 |
Norsk folkemuseum | 4 515 |
Norsk Industriarbeidermuseum | 468 |
Norsk Luftsfartsmuseum | 518 |
Norsk Skogfinsk Museum | 30 |
Norsk Teknisk Museum | 1 696 |
Nynorsk kultursentrum | 223 |
Næs Jernverksmuseum | 44 |
Oslo museum | 114 |
Perspektivet Museum | 18 |
Preus museum | 37 |
Randsfjordmuseet | 41 |
Romsdalsmuseet | 409 |
Ryfylkemuseet | 28 |
Skibladner | 762 |
Stiklestad Nasjonale Kultursenter | 605 |
Sunnhordland Museum | 15 |
Svalbard Museum | 546 |
Sørlandets Kunstmuseum | 133 |
Sør-Troms museum | 387 |
Telemark Museum | 483 |
Valdresmusea | 100 |
Varanger Museum | 162 |
Verdensarvsenteret for bergkunst – Alta Museum | 734 |
Vest-Agder-museet | 450 |
Vestfoldmuseene | 594 |
Vest-Telemark Museum | 288 |
Østfoldmuseene | 159 |
Sum museer | 35 000 |
Gjellestadskipet
Utgravningen av Gjellestadskipet har vist seg å bli dyrere og ta lengre tid enn tidligere antatt. Det foreslås derfor å tilføre prosjektet 6,7 mill. kroner. I forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2020 ble det vedtatt en tilleggsbevilgning til utgravingen av Gjellestadskipet. Det var nødvendig å sette i gang utgravingen raskt som følge av ny dokumentasjon av akselererende nedbryting av restene av skipet. De samlede utgiftene til dette utgravingsprosjektet ble i forbindelse med RNB 2020 anslått til 23,5 mill. kroner. Det er flere årsaker til kostnadsøkningen. Det har vært nødvendig å iverksette omfattende smitteverntiltak som følge av pandemien knyttet til reise, overnatting, utgravningsvirksomheten og mottak av besøkende. Dette har både forsinket prosjektet og medført ekstra utgifter. Det viste seg også at selve Gjellestadskipet, og øvrige funn som utgjør denne vikingtidsgraven, var enda dårligere bevart enn man hadde forventet. Dette har krevd større forsiktighet under utgravning, noe som igjen påvirker fremdrift og prosjektets økonomi. Forsinkelsen i utgravningen har også medført økte (drifts)kostnader til teltleie, oppvarming, lys, drenering og pumper underveis som har vært nødvendig for å ivareta en forsvarlig utgravning. Samlet sett er utgravningen, inkludert nødvendig dokumentasjon og utstyr, blitt 6,7 mill. kroner dyrere enn opprinnelig budsjettert.
Det nasjonale museumsnettverket, forhøyes med 64 228 000 fra kr 2 285 920 000 til kr 2 350 148 000 og andre museums- og kulturverntiltak, forhøyes med 1 772 000 fra kr 79 000 000 til kr 80 772 000.
Lysøen
Økte bevilgninger til KODE Kunstmuseer og komponisthjem for rehabilitering av Ole Bulls hjem på Lysøen utenfor Bergen. En ny tilstandsanalyse, presentert for Kulturdepartementet i mars 2021, viser imidlertid at rehabiliteringsbehovet er større enn tidligere beregnet. Regjeringen foreslår derfor å øke bevilgningen til tiltaket med 10 mill. kroner i 2021, og at det gis tilsagn om tilskudd på ytterligere 15 mill. kroner i 2022, jf. forslag til romertallsvedtak. Den økte bevilgningen og tilsagn om bevilgning i 2022 innebærer at bygningen vil være stengt for publikum kun i en begrenset periode, og at den vil bli satt i tilfredsstillende stand. Den samlede statlige medvirkningen til rehabiliteringen av Ole Bulls villa Lysøen vil dermed være 39,5 mill. kroner.
Holvikejekta
Musea i Sogn og Fjordane og Holvikejekta. Det er en klinkbygd jekt fra 1881 som ble satt på land på Sandane i Gloppen i 1906. Musea i Sogn og Fjordane har fremmet søknad om midler til et verne- og formidlingsbygg for å sikre dette viktige kulturminnet om fraktefart langs kysten av Vestlandet frem til de motoriserte fartøyene overtok. Det foreslås et statlig tilskudd på 11 mill. kroner til dette prosjektet. Statens andel vil utgjøre 1/3 av de samlede kostnader for prosjektet.
22. juli-senteret
Regjeringen vil øke tildelingen til 22. juli-senteret med 800 000 kroner. Av dette skal 300 000 kroner gå til senterets 10-årsmarkering av terrorhandlingene i regjeringskvartalet og på Utøya. 500 000 kroner foreslås til prosjektet Historier om de vi mistet, hvor senteret dokumenterer og bevarer etterlatte familiers egne historier om ofrenes levde liv gjennom filmopptak.
Norsk rettsmuseum
Justis- og beredskapsdepartementet tildeler årlig et tilskudd til Norsk rettsmuseum. I forbindelse med utvidelse av museet skal Justis- og beredskapsdepartementet dekke brukeravhengige driftskostnader som vann, avløp, avfall mv. samt innvendige vedlikeholdskostnader. Disse kostnadene var ikke medregnet i Saldert budsjett. Tilskuddet til Norsk rettsmuseum, forhøyes med 592 000 fra kr 7 215 000 til kr 7 807 000.
Ulike prosjekter med engangstilskudd
Det er videre innarbeidet 10 mill. kroner i engangstilskudd til ulike prosjekter i regi av museer i Det nasjonale museumsnettverket:
- 1 mill. kroner til Nordmøre museum for utbedringer ved Mellemværftet i Kristiansund.
- 1 mill. kroner til Musea på Sunnmøre for oppgradering av bygninger og fornying av utstilling på museet til billedhuggeren Anders Svor.
- 1 mill. kroner til Romsdalsmuseet for restaurering av Nesset prestegård – Bjørnstjerne Bjørnsons barndomshjem.
- 2 mill. kroner til Vest-Telemark Museum for restaurering av hjemstedet til billedhuggeren Anne Grimdalen på Grimdalstunet.
- 1 mill. kroner til Mjøsmuseet for bygningstiltak ved friluftsmuseet Stenberg gård.
- 2 mill. kroner til MiA – Museene i Akershus for ny utstilling på Oslofjordmuseet
- 2 mill. kroner til Preus museum for prosjektet med å katalogisere Filmmuseets og egen gjenstandssamling.
Kulturminner og verdiskaping
Tilskudd til automatisk fredete og andre arkeologiske kulturminner foreslås forhøyet, samtidig som tilskudd til verdiskapningsarbeid på kulturminneområdet nedsettes med 3 000 000.
Utvidelse av støtteordningene gir håp
For bredden av museene under Kulturdepartementet er de ekstra tilleggene til driftsmidlene i revidert budsjett greit. Flere museer har også fått prosjekttilskudd til viktige prosjekter. Det er også positivt at noen institusjoner under andre departementer er tilgodesett. Noen av de som oftest har falt ut tildelinger, som Kon-Tiki Museet og Nobels Fredssenter, henger håpet i utvidelsen av kompensasjonsordningen eller om stimuleringsordningen nå kan fungere. Museene under Sametinget ser dessverre også ut til å ha falt ut denne gangen. Universitetsmuseene og sentrene under Kunnskapsdepartementet og museer under andre departementer må håpe på hjelp på annet vis eller i 2022-budsjettet.