Saernieprieve 3– Dávvirat Duiskkas – maajjen/ruffien 2022
Museum Europäischer Kulturen (MEK) i Dahlem utenfor Berlin er en viktig samarbeidspartner for Dávvirat Duiskkas. Ikke bare har museet en betydelig samisk samling. Museet har selv tatt grep for å øke kunnskapen om samlingen sin gjennom prosjektet «The Sámi Collection at MEK: A Multiperspective Approach of Provenance Research» (2022-2024) der Dávvirat Duiskkas, Ájtte og Siida er samarbeidspartnere. MEK har dessuten spilt en viktig rolle for tilkomsten av Dávvirat Duiskkas. Det var hit forhenværende sametingspresident Aili Keskitalo kom med sitt følge sommeren 2019.
Museum Europäischer Kulturen ble etablert i 1999 gjennom sammenslåinga av Museum für Volkskunde etablert i 1889/1904 og Europeisk avdeling ved Museum für Völkerkunde, i dag Etnologisches Museum, etablert i 1873.[1] Museet gikk dermed bort fra et nasjonalt perspektiv på kultur, noe de har fått både ris og ros for, samtidig som europeiske og ikke-europeiske gjenstander på nytt ble skilt. Europeisk avdeling hadde blitt skilt ut som selvstendig enhet fra Museum für Völkerkunde i 1935, mens folkemuseet eksisterte som to separate enheter fra 1949 til 1992. Den ene halvparten hadde tilhold på Museumsinsel i Øst-Berlin. Den andre var tilknyttet Europeisk avdeling i Dahlem i Vest-Berlin. Etnologisches Museum inngår i virksomheten til det nyåpnede Humboldt Forum på Museumsinsel mens samlingen huses i Dahlem.
Kolonialisme og kolonitet står sentralt i Humboldt Forum sin virksomhet.[2] Tilsvarende problemstillinger synes langt på vei fraværende i forhold til samiske samlinger. Dels har samiske samlinger i Tyskland havnet i en blindsone fordi de har europeisk opphav. Tyskere flest er heller ikke kjent med samenes plass i kolonihistoria. Dette er langt på vei utgangspunktet for MEKs prosjekt. Museet har totalt rundt 285 000 gjenstander og er dermed en av de største samlingene av sitt slag i Europa. Rundt 250 000 gjenstander har opphav i tysk folkesamling. 30 – 35 000 gjenstander har opphav i europeisk etnologisk samling, mens den samiske samlinga består av rundt 1000 gjenstander.
I mai besøkte jeg MEK to ganger. I begynnelsen av mai traff jeg direktør Elisabeth Tietmeyer og forsker Franka Schneider i forbindelse med et annet oppdrag. I slutten av mai var jeg der sammen med Liv Ramskjær i Norges Museumsforbund. Da traff vi også lederen for Tysk Museumsforbund, David Vuillaume. Liv og jeg fikk dessuten sett de etnografiske utstillingene på Humboldt Forum. Begge deler var lærerikt. Det tyske museumslandskapet er både stort, annerledes og ukjent. På det første møtet med MEK diskuterte vi prosjektplanene våre og hvordan de best kan samkjøres. I tillegg fikk MEK en introduksjon til de samiske museene. På det andre møtet fortsatte diskusjonen om samarbeid. Blant annet ble vi enige om å samordne studiereisa i oktober med lansering av MEK sitt forskningsprosjekt. Liv og jeg fikk dessuten sett den samiske samlinga og den nye utstillinga „ALL HANDS ON: Basketry“.[3] Utstillinga tar for seg kurvfletting og vevteknikker og vektlegger levende kulturarv. Særlig var det fint å se ei samisk osteform fra samlinga utstilt. I tillegg hadde MEK engasjert Leila Nutti til å lage ei ny kurv.
I det hele tatt var det innholdsrike og hyggelige dager i landlige Dahlem. Etter hvert vil flere få sjansen til å komme dit. Vi ønsker MEK lykke til med prosjektet og ser fram til et godt samarbeid!
Buerie giesie gaajhkesh dovnesh!
Jïjnjh heelsegh
Cathrine Baglo
[1] Om historia til MEK se bl.a. Tietmeyer, E. 2019. “20 years of the MEK. Have we reached our goals? What’s missing. Collecting and Exhibiting Europe. Museum Europäischer Kulturen. Staatlichen Museen zu Berlin.
[2] https://www.humboldtforum.org/en/colonialism-and-coloniality/
[3] https://www.smb.museum/en/exhibitions/detail/all-hands-on-basketry/