«Hvordan hanskes du med smittefrykten?»
Etter gårsdagens pressekonferanse går vi nå inn i nye uker med stengte museer og sterke begrensninger. Statsminister Solberg oppmuntret oss til å gjøre det beste ut av situasjonen, ta vare på kreativiteten og glede hverandre. Videre oppfordret hun til tanken om å drive normal virksomhet, på en noe unormal måte. Museene opprettholder kontakten med publikum med en stor digital dugnad som både underholder, gir opplevelser og kunnskap. Mange bidrar til å sette korona i et historisk perspektiv ved å dele fra arkivene, eller skrive nye artikler knyttet til hendelser i dag. Koronaviruset skaper mye frykt og uro, og aggresjonen stiger i takt med forbud, frihetsberøvelser og redsel for dråpesmitte. Museene arbeider for å være et sted for alle, uansett forutsetninger. I disse uforutsigbare tidene er museene også et sted å gå til i det digitale fellesskapet.
Museene tar ansvar, og den siste uken har idérikdommen vært stor. Infotainment er et nærliggende ord, eller kanskje mer det norske avløserordet info(r)nøyelse. Budskapet er viktig, samtidig som mange besøker museene for å bli underholdt, også digitalt.Teknologiekspert Torgeir Waterhouse uttaler i et intervju til NRK at de erfaringene vi nå gjør på teknologifronten er noe vi vanligvis ville brukt 10–15 år på.
(Korona)minner.no
Noen går mer direkte til verks enn andre. I gårsdagens pressemelding fra Stiftelsen Norsk Folkemuseum ber museet befolkningen om hjelp til å dokumentere hvordan koronaepidemien påvirker hverdagslivet. Slik ønsker Folkemuseet å dokumentere hvordan vi oppfører oss, og hva vi tenker om fremtiden denne våren. Museet benytter portalen minner.no, som er et samarbeidsprosjekt med Nordiska museets portal minnen.se. Prosjektet er støttet av Kulturrådet og KulturIT står for de tekniske løsningene. Alle kan bidra, og man velger selv om materialet skal publiseres på nettstedet eller om det bare skal være til forskning. Å samle inn er et av museenes hovedoppgaver. Samfunnet preges nå av frykt for sykdom, død og fremtiden, derfor kan et prosjekt som dette komme for tett på dagens virkelighet for noen. Men museene skal ikke bare fremby underholdning, de skal også dokumentere samtiden og fortelle de vanskelige historiene. Følg lenken hvis du ønsker å dele minner fra din koronahverdag.
Museenes Instagram – til glede og trøst
Oppfinnsomheten har ikke latt vente på seg den siste uken. På Asker Museums Instagramkonto blir vi utfordret til bildequiz om kunstnerne i Asker. Det er bare å følge «link i bio». Medisinsk museum og Helgeland Museum deler omsorgsfulle poster med hashtagene #museenescoronadugnad og #ringenvenn. Er du fantasiløs har Kokelv sjøsamiske museum og Stiftelsen Nordmøre Museum gravd frem hjemmeaktiviteter fra både magasin og fotoarkiv. Museum Nord, avdeling Ofoten har i solidaritet postet en meme til alle som er født i mars og april. I fotoarkivet har de funnet frem Magdalene Normans portretter og merket dem med teksten «når du har bursdag i mars og april» og med hashtagene #bursdagsklem og #staycation. Siste eksempelet vi trekker frem er Østfoldmuseenes utkledningschallenge. Der gjenskaper konservatoren på Kystmuseet Hvaler det folkekjære maleriet Fiskeren (malt av den tyske maleren Harry Haerendel) med løsskjegg, pipe og sydvest. Magasinforvalteren har vært i klesskapet hjemme og stiller som selveste Jens Werenskiold, og sender med det utfordringen videre!
Avlyst, avlyst, avlyst, men Facebook sender live
På Telemark Museums nettside er mange gode arrangementer avlyst, men Den grå dame spøker fortsatt i Brekkeparken i Skien og museet inviterer i dag klokken 11 til et levende møte med damen på museets Facebookside. Stavanger Kunstmuseum tok også utfordringen da utstillingsåpningen av I Skyene ble gjennomført som planlagt. Med forsvarlig stengte museumsdører ble utstillingsåpningen direktesendt via Facebook, til glede for mange på en torsdagskveld. Knut Markhus fra Kraftmuseet inviterer hjem til eventyrstund og Fossegrimens sang, og på Eidsvoll 1814 gir Bård Frydenlund en full digital omvisning i Eidsvollsbygningen. Det er bra direktørene stiller opp!
Dette lille utdraget fra en digital museumsverden understreker museenes ansvarsbevissthet for publikum og at de gjør hva de kan for å holde det dramatiske på avstand. Samtidig må også denne tiden dokumenteres for ettertiden, enten vi vil eller ikke. Vi fortsetter å glede hverandre og lytte til historier, hvis noen ønsker å fortelle.
Foto: De ulike fotografiene i denne teksten er skjermdump fra de ulike museenes Instagram- og Facebookkontoer.