
Vi ser tilbake på et vellykket arrangement under Arendalsuka i august, med tre paneldebatter og filmvisning på D/S «Hestmanden». Både tirsdag og torsdag ble det museumsmingling med minikonserter på M/S «Gamle Oksøy». Torsdagen inviterte vi i tillegg til strømming av panellederdebatten i auditoriet til «Hestmanden».

“Start og Silo – har det kommersielle tatt overhånd i museumsverdenen?”
Mens regnet trommet på dekk var auditoriet inne på «Hestmanden» fullt idet vi var klare for første debatt.
Det ble brudulje i sommer da fotballaget IK Start og Kunstsilo lanserte sitt rykende ferske samarbeid. To sterke merkevarer på det sindige Sørlandet ønsket å forene krefter og utvide perspektivet til sine respektive besøkende. Samarbeidsavtalen og lanseringen, med felles fremføring av Start-hymnen i pausen under en hjemmekamp, er blitt beskrevet av utenforstående aktører som alt fra absurd teater til rørende vakkert – og fra veldig pinlig til et klokt strategisk grep.
Kunstsilo i Kristiansand har møtt kritikk i sitt samarbeid med kommersielle aktører, hvor flere mener at det kunstfaglige programmet kommer i andre rekke. Et økende press på at museene må ha egen inntjening gjør at de må tenke kreativt, men kan det gå på bekostning av museets faglighet og integritet? I panelet møtte direktør ved Sørlandets kunstmuseum Reidar Fuglestad kunstner og kurator Jan Freuchen, kulturredaktør i Fædrelandsvennen Karen Kristine Blågestad og leder av ICETHICS i ICOM Kathrin Pabst. Subjekt-redaktør Danby Choi ledet samtalen.
Arrangementet var laget i samarbeid med SKMU.

Temaet for debatten engasjerer både lokalt og nasjonalt, da flere har uttrykt sin bekymring for at museenes økende fokus på markedsføring skal gå på bekostning av museets faglighet. I etterkant av arrangementet har over 700 sett debatten. Se opptaket i sin helhet her.
Museumsfrivillighet anno 2022
Frivillighet i museene har vært avgjørende for å kunne holde kunne holde aktiviteten oppe gjennom sesongen. Mange av de frivillige bærer på kunnskap, kompetanse og ferdigheter som er uunnværlige for museene. Frivillighetsarbeid er også en viktig sosial arena for mange, der man blir en del av et felleskap.

Det er likevel flere problemstillinger som dukker opp hos museene når det kommer til frivillighet: Hvordan opprettholde en god rekruttering av frivillige? Hvordan skal man få rekruttert et større mangfold av frivillige, som representerer ulike grupper som som kan bidra med ulik kompetanse? Må vi tenke annerledes rundt hva frivillighetsarbeidet kan romme? Frivilligheten koster også museene økonomisk, noe som det er viktig å belyse for bidragsytere og samfunnet for øvrig. Vi fikk høre innlegg av Signe Bock Segaard, forsker ved Senter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor, og Statssekretær (Ap) fra Kulturdepartementet Odin Adelsten Bohmann.

Innleggene ble etterfulgt av en panelsamtale med Heidi Anett Beistad (museumsdirektør, Stiklestad Nasjonale Kultursenter), Hege Hauge Tofte (museumsdirektør, Østfoldmuseene) John Olsen (museumsdirektør, Vest-Agder-museet) og Hedda Lombardo (generalsekretær, Norsk Forening for Fartøyvern). Samtalen ble ledet av Karen Espelund, museumsdirektør ved Museene i Sør-Trøndelag og styremedlem i NMF.
Se opptak fra debatten her. I forkant av samtalen om Museumsfrivillighet anno 2022 viste vi filmen Museumsfrivillighet rundt Østersjøen.
Museer, krig og krise

Det foregår en kulturkrig i Ukraina der kulturobjekter av stor kulturell verdi systematisk ødelegges. Flere museumsansatte i Ukraina jobber nå for å bevare kultur- og kunstobjekter, med livet som innsats. Den ukrainske identiteten er under angrep.
Programmet på «Hestmanden» ble avsluttet med en interessant og viktig samtale om hvordan hjelpe museer i krig, og hvordan krigstraumer kan følge flere generasjoner.
Vi fikk høre om det norsk ledede europeiske prosjektet Identity on the Line, ledet av Kathrin Pabst ved Vest-Agder-museet. Prosjektet undersøker de langvarige konsekvensene av ulike migrasjonsprosesser som har funnet sted i Europa de siste 100 årene. Norge er ett av syv land som er involvert i prosjektet, sammen med Sverige, Danmark, Polen, Litauen, Slovenia og Kroatia. (01.september 2022 ble det kunngjort at “Identity on the Line” vant European Museum Academy Award – en pris som kun er blitt utdelt fire ganger tidligere.)

Linn Kristin Solheim fra Kulturhistorisk museum, UiO, fortalte om hvordan Ukraina henvendte seg til konservatorer over hele verden for hjelp til å få tilsendt pakkematerialer, slik at museumsansatte i Ukraina kunne transportere kultur- og kunstobjekter trygt i sikkerhet. Flere museer, deriblant Kulturhistorisk museum, sendte klimaesker, usyret papir og mer til Lviv, der utstyret ble distribuert videre til de ulike museene som befant seg i de mest utsatte områdene. Ulike objekter har behov for ulikt miljø, og faktorer som temperatur og fuktighet vil kunne forringe objektene også etter objektene er blitt fraktet i sikkerhet.
Hele samtalen mellom Pabst, Solheim og generalsekretær i Museumsforbundet Liv Ramskjær kan sees her.
Vi ønsker å takke alle samarbeidspartnere og involverte for godt gjennomført arrangement under Arendalsuka 2022!