Blaafarveværket • Stiklestad Nasjonale Kultursenter • Sør-Troms Museum
De tre nominerte institusjonene er hver på sitt vis innovative fyrtårn og aktører med tydelig profilering rundt kjernefelt i museumsdriften. Alle har lenge vært i kontinuerlig fornyelse mot nye mål.
Blaafarveværket
Det finnes knapt en mer idyllisk plett i det norske sommerhalvåret enn Blaafarveværket. Gjennom bindingsverksbygningene, bredt anlagte kunstutstillinger og gamle arbeiderboliger formidles et viktig stykke norsk industrihistorie. Opprettet i 1773 for å utvinne kobolt i gruvene på Modum og i sin tid et industrianlegg av europeisk format.
Blaafarveværket er et levende museum i stadig utvikling. Opplevelsene, kunsten og fortellingene knyttes tett til den egenartede industrien, også til dens vekst og fall. Kunnskapsformidling og historisk forankring er kjernen i også årets nyvinning; en 32 meter lang hengebro mellom bergfestene inne i strossen i Clara stoll. Her synliggjøres hvordan malmårene ble overvunnet med rå håndkraft. I år feirer Blaafarveværket at det er 50 år siden ekteparet Tone og Kjell Steinsvik berget den avskrevne industri- og arbeiderhistorien. En uforbeholden faglig kjærlighet til kulturminnene, naturen, bygningsarven og kunsten, har vært og er fortsatt fundamentet for all utvikling av Blaafarveværket som kulturattraksjon.
Stiklestad Nasjonale Kultursenter
Slaget på Stiklestad er nasjonshistorie, og Spelet om Heilag Olav en årviss begivenhet som utspiller seg ved de tre kirkene. Formidlingen på Stiklestad Nasjonale Kultursenter bygger på vissheten om at de «politiske, kulturelle og åndelige dimensjonene» ved «Olavsarven» har en helt særskilt gjenklang i dagens samfunn. Med sagaenes livskraft og den historiske beredskapen som virkemidler, bygges kompetanse innen demokratiske prosesser, bred kunnskapsformidling og inkludering i lokal og internasjonal forstand. Ungdommens talerstol og samarbeidet med Falstad om «Se meg!», der flyktninger deler personlige fortellinger om identitet, minner og tilhørighet, er eksempler på dette.
Vektleggingen av ønsket om og oppmuntringen til dialog viser at Stiklestad Nasjonale Kultursenter utfordrer og stiller krav til seg selv og sine besøkende. Det forplikter å inkludere og engasjere publikum. Ambisjonene for de ulike avdelingene fram mot tusenårsjubileet for slaget på Stiklestad i 2030 bærer bud om en institusjon som med historien som våpen brenner for vår felles framtid.
Sør-Troms Museum
Sør-Troms Museum har sitt hjerte på Trondenes i Harstad, men det banker varmt og engasjert langt utenfor senterets nærområde. Sør-Troms Museum går opp sporene fra vikingsetene og middelalderen gjennom å åpne kulturlandskapet rundt Trondenes kirke. Kreative arbeidsprosesser, inkludering og nytenkning preger etableringen av Allmenningr med årestue og stavkirke. Gjennom samarbeidet med NTNU i Trondheim gjenfinnes glemte teknikker og kunnskap.
Sør-Troms Museum anerkjenner og blottstiller ikke minst de vondeste aspektene ved historien. På samme vis som museet hegner om krigsfangeleirtuftene, har de gjennom Trastad Samlinger tatt vare på hverdagene ved Nord-Norges første sentralinstitusjon for psykisk utviklingshemmede. Trastad Samlingers faste samling av Outsider Art og det nyetablerte Outsider Street Gallery i Harstad, er en verdifull påminnelse om individets skapende kraft. Arbeidet med å samle inn, bevare og forske på kunst skapt i de mentale og sosiale randsonene er nybrottsarbeid. Respekten for og ønsket om å hylle enkeltindividet reiser essensielle spørsmål rundt demokratiske prosesser, menneskeverd, selvråderett og mangfoldets eksistensberettigelse. Den innovative måten Trastad Samlinger presenterer, vurderer og vektlegger Outsider Art som fullverdig og likestilt kunstart, manifesterer et tankesett som er unikt så vel nasjonalt som internasjonalt.
——————-
Juryen for årets museum består av stortingsrepresentant Svein Harberg (leder), Isabella Nilsson, Ständig sekreterare Kungl. Akademien för de fria konsterna, og Mode Steinkjer, kulturredaktør i Dagsavisen. Sekretær for juryen er Liv Ramskjær, generalsekretær i Norges museumsforbund.
Kontaktperson: Juryleder Svein Harberg (909 45 678)
———————
På vegne av juryen
Liv Ramskjær (924 27 878)