Tre av prosjektene som har fått støtte gjennom «Inkluderende museer» gjennomføres ved kunstmuseene KODE Kunstmuseer og komponisthjem, Astrup Fearnley Museet og Kunstmuseet i Stavanger som er del av Museum Stavanger (MUST).
I alt 17 delprosjekter inngår i «Inkluderende museer», initiert og ledet av Museumsforbundets sekretariat og støttet av Sparebankstiftelsen DNB. Målet er å etablere, gjennomføre og evaluere ulike nyskapende tiltak som bruker medvirkning i kunst og kultur til å nå nye grupper.
Felles for kunstmuseenes prosjekter er vektleggingen av kunstens særegne potensiale til å skape engasjement og museenes ansvar for å inkludere nye typer besøkende i sitt arbeid. Slik beskrev KODE det i sin prosjektsøknad:
Kunsten og musikkens muligheter til å kommunisere uten ord og på tvers av kulturer gjør at vi har stor formidlingskraft og et særskilt ansvar for å nå alle samfunnsgrupper. Også de som til vanlig har vanskelig for å komme til oss. Kunstens potensiale for utfoldelsesglede, for å åpne refleksjonsrom og å øke kompetanse, bidrar til en meningsfull hverdag og økt livskvalitet.
KODE Åpen
KODEs prosjekt har fått tittelen KODE Åpen – Outreach-tilbud ved KODE. Prosjektet skal resultere i flere tilbud, men fellesnevneren er at de skal utvikle og videreføre spesielt tilpassede tilbud til asylsøkere, innvandrere, personer med demens og innsatte i fengsel. Det overordnede målet er at alle skal ha samme muligheter for gode kunstopplevelser, uavhengig av hindringer som har fysisk-, psykisk-, språklig-, kulturell- eller økonomisk art.
– En viktig faktor i alle KODE Åpen-tilbudene er å unngå at tilbudene blir for smale. I formidlingstilbudene er det derfor et mål å tenke integrering i vid forstand – og at mange av tilbudene skal nå et bredt publikum, ikke bare én bestemt gruppe, forteller prosjektleder Kari Skarprud Pettersen, formidlingsleder for kunst og design ved museet.
Museumsintro
MUST tilbyr formidlingstilbudet Museumsintro til elever i innføringsklasser ved læringssenter, mottaksskoler i videregående skole og norsk-introklasser ved universitetet. Tilbudet er ment som et supplement til den ordinære klasseromsundervisningen. Målsetningene for Museumintro er å bidra til språkopplæring og integrering, gi kompetanse om lokal historie og kultur, samt tilrettelegge for bedre dialog og erfaringsutveksling mellom museene og innvandrergruppene. Hensikten er å stimulere til mer bruk av museene og utvikle museene til naturlige møteplasser.
På Stavanger kunstmuseum, introduseres elevene og studentene for norsk landskapsmaleri fra 1800-tallet, og formidlingen tar utgangspunkt i begreper knyttet til natur og landskap, værforhold, årstider, bebyggelse, mennesker og dyr. Og fremfor fagspesifikke eller nye begreper, er det fokus på ord deltakerne har bruk for i sin hverdag.
Med prosjektstøtten ønsker museet å videreutvikle tilbudet i samarbeid med ulike læringsinstitusjoner og med representanter fra målgruppene for å sikre god dialog og medvirkning. Prosjektet har et metodeutviklende siktemål.
Til sammen tilbyr prosjektene fra MUST og KODE Museumsforbundets inkluderingsprogram to ulike og interessante innfallsvinkler til samordning av inkluderingstiltak for større konsoliderte museer som vi håper vil ha overføringsverdi til sektoren.
Ungdom og samtidskunst: FUBIAK + AFM
Hvordan kan vi inkludere ungdommer med minoritetsbakgrunn på bedre vis og skape tilbud som appellerer til denne målgruppen? spør Astrup Fearnley Museet i sin prosjektsøknad. – Vi har troen på at synlighet og tilstedeværelse der ungdommene er samt et langvarig engasjement er viktige komponenter for å skape fortrolighet med en slik institusjon.
Astrup Fearnley Museet og kunstneren Anne-Liis Kogan ønsker med prosjektstøtten å etablere en arena for samtidskunst for og av ungdom mellom 15 og 25 år med base i FUBIAK (Furuset bibliotek og aktivitetshus) og museet fra høsten 2018 og ut 2019. De ønsker å involvere ungdom med tilknytning til FUBIAKs ungdomsklubb som kan etablere en kunstklubb hvor de kan utforske samtidskunst, møte kunstnere og selv uttrykke seg kunstnerisk. – Vi ønsker å åpne opp for at samtidskunst kan romme et mangfold av uttrykk som ungdommene kanskje allerede er opptatt av, som dans, musikk, rap eller graffiti. Klubben og prosjektet vil bli utviklet med utgangspunkt i ungdommenes interesser og ønsker, skrev museet i sin søknad til Museumsforbundet.
– Dette er et godt tilskudd til inkluderingsprosjektet, kanskje særlig fordi det retter seg inn mot ungdom uavhengig av etnisitet og bakgrunn. Det de bringer inn er et perspektiv på forskjellighet som skiller seg fra de andre prosjektsøknadene, utdyper Camilla Ruud, leder for inkluderingsprosjektet i Museumsforbundet.
Bakgrunn for inkluderingsprosjektet
Sommeren 2017 ble Norges museumsforbund tildelt 3 millioner fra Sparebankstiftelsen DNB til prosjektet «Inkluderende museer».
Generalsekretær i Museumsforbundet Liv Ramskjær uttalte i pressemeldingen i anledning tildelingen at ambisjonen var å gi museene mulighet til å utvikle metoder for å arbeide med forskjellige målgrupper. – Vi har prioritert prosjekter som bidrar til å utforme nye tilbud som siden kan inngå som en fast del av museets formidlingsopplegg.
Prosjektmidlene ble lyst ut høsten 2017. I sekretariatet ble søknadene vurdert utfra utlysningens kriterier samt hensyn til inkluderingsprosjektet som helhet. Dette var hensyn til geografi og museumstype, samt behov for en sammensetning av prosjekter som samlet viser variasjon når det gjelder målgrupper og museale virkemidler. Balansen mellom museale behov og målgruppens behov og premisser ble også vektlagt, samt hvor godt prosjektsøknadene synes å være innrettet mot kulturutveksling og dialog.
I februar 2018 ble innstillingen deretter behandlet i prosjektets styringsgruppe, bestående av fire medlemmer av Museumsforbundets styre. Disse arbeider ved museer som ikke selv har søkt på utlysningen, og oppnevning til styringsgruppen følger Kulturrådets regler for habilitet. Museumsforbundet mottok til sammen 30 søknader innen fristen 15. desember 2017, og til sammen ble det søkt om i overkant av 6,5 millioner kroner. Det ble fattet vedtak om å støtte 17 prosjekter. Størrelse på støttebeløp varierer mellom kr. 50 000,- og kr. 300 000,- og totalt er kr. 2 417 000,- tildelt. Resterende midler vil i hovedsak benyttes til prosjektaktiviteter og administrasjon. Les om tildelingene her…
Senere i høst møtes alle prosjektdeltakerne til workshop, der ulike praksiser skal deles og tekster diskuteres. Siden skal tekstene inngå i en felles prosjektpublikasjon slik at også andre museer kan dra nytte av de verdifulle erfaringene som de deltakende museene har gjort seg.
Fakta om prosjektet:
Prosjektleder: Camilla Ruud, Museumsforbundets sekretariat
Redaktører prosjektpublikasjon: Camilla Ruud og Eva Marie Sund, Museumsforbundets sekretariat
Prosjektets styringsgruppe:
- John Olsen, styreleder i Norges museumsforbund, Direktør ved Vest-Agder-Museet
- Alfhild Skaardal, styremedlem i Norges museumsforbund, Direktør ved Norsk Bergverksmuseum
- Lars Magne Andreassen, styremedlem i Norges museumsforbund, Direktør ved Árran
- Tora Hultgren, styremedlem i Norges museumsforbund, Direktør ved Svalbard Museum
Prosjektets referansegruppe:
- Jaishankar Ganapathy, Politihøgskolen
- Ann-Magrit Austenå, NOAS
- Linn Catrine Lunder, Sparebankstiftelsen
- Hanna Wozene Kvam, Akershus fylkeskommune
- Liv Ramskjær, Norges museumsforbund