Museumsforbundet har levert innspill til regjeringens nye dataspillstrategi. Hovedtrekkene i innspillet er å vise at museene er relevante samarbeidsparter i forbindelse med formidling, møteplasser og mangfold i møte med spillbransjen. Museumsforbundet oppfordrer til at et videre arbeid med en dataspillstrategi kan stimulere til nærmere samarbeid mellom museer og spillutviklere.
Museer som spillpartnere
Museumsforbundet mener museene kan ha flere roller inn i spillindustrien. Noen av disse kan for eksempel være som leverandør av råvarer til industrien i form av historier, gjenstander, perspektiver, kunnskap og fortolkinger. Laboratorium for utprøving av ny teknologi med særlig vekt på teknologier som kombinerer det digitale og det fysiske eller stedsspesifikke, og ikke minst som bestiller av spill som skal skape museumsopplevelser. Museene har spesialisert kunnskap som kan være nyttig for utviklere og de som utvikler spillets fortellinger og innhold. Flere norske museer har allerede tatt i bruk spillteknologi i utstillinger og formidlingsarbeid. Det internasjonale nettverket MuseumNext arbeider blant annet for å øke bevisstheten om dataspill som en viktig faktor i museumsutviklingen, knyttet opp mot både generell formidling og undervisningsopplegg. Dette er noe norske museer kan ta med seg videre da de har en unik innsikt i vår felles kulturarv.
En særlig fordel museene har er at de kan bidra inn mot den innovative delen av spillbransjen som undersøker nye format og fortellergrep fordi museene forvalter store samlinger som allmennheten vet lite om fordi de befinner seg i magasiner og ikke er fysisk tilgjengelig for publikum til enhver tid.
Formidling av historie og samlinger
I samarbeid med spillutviklere kan det utvikles spill og spillrelaterte undervisningsopplegg, utstillinger og digitalisering av samlingene til museene. Dette kan være fordelaktig for både spillere, spillutviklere, museets stab, frivillige og øvrige deler av bransjen. Museene forvalter og produserer mye kunnskap – både lokalt, regionalt og nasjonalt – som kan være av interesse for spillutviklere som jobber mot skoleverket eller kunst og historisk orienterte spill. Museer er ofte en premissleverandør for mangfoldige perspektiver på både samlinger og historien de forvalter, og slik Museumsforbundet ser det gjør dette museene til viktige samarbeidspartnere for blant annet spillutviklere.
Museum som møteplasser
Museene kan i stor grad fungere som en møteplass mellom unge og mer erfarne spillere og dermed være en trygg møteplass for barn og unge som ønsker å ha et sted å spille. Dette trenger ikke bare være dataspill, herunder kan man vurdere en plass for de som spiller ulike brettspill og rollespill. Museene forvalter ofte større arealer som er velegnet til spillaktiviteter, og kan dermed komme lokale spillmiljø i møte ved å skape en møteplass som er relevant for dem. Flere av disse kan tilhøre grupper som ellers mener at det ikke finnes aktuelle og interessante tilbud i museene.
Representasjon og mangfold
Museumsforbundet ser at det kan være nyttig at man i vilkårene for å få støtte kan formulere krav til deltagelse som virkemiddel i en periode for å styrke mangfold og representasjon fra spillutvikler/produsent til innhold. En øremerket andel av støtteordningene for spillutvikling kan være et insentiv til å stimulere et større mangfold av spillutviklere, for eksempel i forhold til LHBTIQ+/skeiv kjønnsrepresentasjon eller etnisitet i spill. Dataspillenes pedagogiske potensiale gir rom for dialog og samtale rundt representasjon og mangfold, og et nærmere samarbeid mellom museumsformidlere, DKS, skole, spillutviklere og spillpedagoger kan fremme og utvikle dette videre.
Museumsforbundet mener at det er behov for en økt satsing på kompetanseheving både på utvikling av spill og bruk av museenes samlinger og kunnskap, og øke kunnskapen om tilknytting til internasjonale distribusjonsplattformer og rettigheter knyttet til disse.