• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til primært sidefelt
  • Hopp til bunntekst

Norges museumsforbund

Din interesseorganisasjon for museumspolitisk arbeid og faglig utvikling

  • Nyheter
  • Fagseksjoner
    • Formidling
    • Forskning
    • Immateriell kulturarv
    • Industri, kommunikasjon og anlegg
    • Kunst- og kunstindustrimuseer
    • Museumsledelse
    • Naturhistorie
    • Samisk museumslag
    • Samlingsforvaltning
  • Jobb i museum
  • Blogg
  • Dokumenter
  • Om museumsforbundet
    • Kontakt
    • Presse
    • Medlemmer
    • Vedtekter
    • Autorisasjon i Norges museumsforbund
    • Årets museum
    • Museumssignaturer

Noen lyspunkter i museumsbesøket i juli, men mange mørke tall!

Liv Ramskjær · 11. september 2020

I løpet av sommeren har de aller fleste museene åpnet dørene for publikum. Hele 43 % av de som svarte hadde vært åpne mer enn 9 uker og 93,6 % av museene som svarte på undersøkelsen hadde vært åpne mer enn seks uker. Svarprosenten er godt over 80 %, 79 av 95 forespurte har svart, men noen museer har gitt svar for enkeltarenaer. Det kan også være betydelige forskjeller mellom ulike avdelinger i de konsoliderte museene. En avdeling i et museum har for eksempel holdt stengt for omvisninger av hensyn til smittevern, men publikum har kunnet bruke uteområdet. Landet over har det med andre ord jevnt over vært godt med museumstilbud til publikum.

Resultater gjenåpning av museene 28.8.20.

Resultater fra spørreundersøkelse, gjenåpning av museene 28.8.20 NMF

 

Mens de aller fleste museene, med unntak av Kistefos og Midt-Troms Museum, meldte om dårlig besøk i juni, ser vi at besøket har tatt seg opp i juli. Museumsforbundets siste undersøkelse viser at nedgangen i besøket fra juni 2019 til juni 2020 på var på hele 76,7! Det er en rimelig drastisk nedgang i besøket for sektoren som helhet, og dermed også i inntektene til museene.

I juli har heldigvis denne trenden snudd litt for flere av museene. Om vi ser på helheten blant de som har svart, er nedgang i besøket i forhold til juli 2019 på nær 31 %. Flere museer har til og med hatt flere besøkende enn i juli 2019, og av disse 26 er det flere som har hatt ganske betydelig økning fra 2019-nivået i juli. Tallene viser imidlertid at det er betydelige forskjeller mellom museene.

På besøkstoppen ligger Kistefos (+ 663,9 %) og Galleri F 15 (+628,4) med økning på godt over 600 %. De bidrar med andre ord til å dra opp gjennomsnittet svært mye. Gjennomsnittstallet gir derfor et langt mer positivt bilde av situasjonen for museene enn det som er realitetene for svært mange. I den andre enden av skalaen finner vi for eksempel Kulturhistorisk museum, Vigelandmuseet og Munchmuseet, som alle har en nedgang på mellom 82 og 89 % i juli, og Nobels freddenter med en nedgang på 90,7 %. Besøket på KODE og Nordkappmuseet viser reduksjoner på henholdsvis 71,5 og 75 % i forhold til 2019-nivået. Vi vet at begge disse museene har betydelige andeler utenlandske turister fra Hurtigruten og cruise i sin normale besøksmasse. Det gjelder også mange av de andre museene med stor nedgang i besøket. Det er grunn til å frykte at mange av disse vil erfare at dette blir en langvarig endring slik smittesituasjonen og reiserestriksjonene er i dag.

De tydeligste enkeltfaktorene i besøksendringene sommeren 2020 er bortfall av utenlandske turister og økt besøk av norske turister i skoleferien. De mer individuelle forskjellene mellom enkelte museer er ikke så lett å gi entydige svar på. Det kan imidlertid se ut til at det er en sammenheng mellom økt besøk og iverksetting av målrettede arrangementer for å nå nye grupper publikummere, opplevelsespakker, økt markedsføring og prisreduksjon, kanskje i kombinasjon med at de også har vært blant sommerens mest populære reisemål. Undersøkelser fra Innovasjon Norge tyder på at mange har oppsøkt områder utenfor de stor byene.

Dersom man ser på helheten, har dessverre 50 av museene som svarte på undersøkelsen mistet betydelige deler av sitt besøk både i juni og juli 2020. Det er dramatisk! Flere av disse museene vil få store utfordringer med sin økonomi i 2020 uten tilskudd fra regjeringens krisepakker. Det er god grunn til å anta at restriksjonene også vil få betydelig negativ effekt for museumsøkonomien i 2021, og trolig enda lenger.

 

Resultater gjenåpning av museene 28.8.20, til publisering

Resultater fra spørreundersøkelse, gjenåpning av museene 28.8.20 NMF

 

 

Photo by Arvid Høidahl on Unsplash

aktuelt, besøk, besøkstall, COVID-19, kistefos, KODE, koronavirus, kulturhistorisk, midt-troms museum, munchmuseet, museer i norge, museumsforbundet, nordkappmuseet, pandemi, Presse, publikum, statistikk, vigelandsmuseet

    Sekretariatet

Hoved sidebar

Søk autorisasjon NMF

Har du mastergrad eller doktorgrad og minimum to års variert museumspraksis, samt vitenskapelige arbeider i henhold til kriteriene, kan du søke om autorisasjon som konservator NMF eller førstekonservator NMF.

Søknadsfrist: 1. februar 2023

Les mer om autoriasjon og finn søknadskjema her.

Footer

Kontakt

Akersgata 43
0158 OSLO

Tlf. 22 99 31 30
sekretariat@museumsforbundet.no

Logo Kulturrådet  logo Museumsnytt
Logo NEMO      Logo Council of Europe

Følg oss på Twitter

Tweets by Museumsforbunde

Følg oss på Facebook

Norges museumsforbund (NMF)

© 2023 · Norges Museumsforbund · Strand & Lund AS · Personvernerklæring

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg mest mulig relevant opplevelse ved å huske dine preferanser og gjentatte besøk. Klikker du på "Aksepter alle", samtykker du til bruken av alle informasjonskapslene. Alternativt gå til "Preferanser" for å gi et kontrollert samtykke.
PreferanserAksepter alle
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
CookieDurationDescription
sb2 yearsThis cookie is used by Facebook to control its functionalities, collect language settings and share pages.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
_ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_ga_Q2V535RB3P2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics.
_gat_gtag_UA_99007497_11 minuteSet by Google to distinguish users.
_gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
fr3 monthsFacebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo