Årets statsbudsjett er preget av koronasituasjonen og dermed en forsiktighet i nye store satsinger på kulturområdet. Det er derfor svært gledelig at det foreslås å bevilge 106,6 mill. kroner til nybygget Finnskogens hus på Svullrya i regi av Norsk Skogfinsk Museum. Det vil gi museet en etterlengtet mulighet til å formidle den nasjonale minoriteten skogfinnenes historie og kultur. Museet har arbeidet for dette i mer enn et tiår. Bevilgningene som foreslås til Norsk Bergverksmuseums prosjekt «Jakten på sølvet» på 26 millioner og de 9,5 millionene som foreslås til rehabiliteringen av Ole Bulls Lysøen, som KODE har ansvaret for, er også viktige og gledelige. Samtidig vet vi at det er flere kulturhistorisk viktige bygg som trenger midler til rehabilitering, og hadde nok håpet at flere slike prosjekter. Vi setter vår lit til at det blir prioritert i de kommende budsjettene som oppfølging av kartleggingsarbeidet som er foretatt i forbindelse med den kommende museumsmeldingen.
At Kulturdepartementet også foreslår å videreføre koronatiltakene for museene med mer enn 60 % offentlig støtte for første halvår er også positivt. Det vil gi museene anledning til å opprettholde aktiviteten på de ulike arbeidsområdene og gi gode tilbud til publikum i en vanskelig tid. For museene med under 60 % offentlig støtte vil situasjonen for 2021 være avhengig av at den nye stimuleringsordningen får en innretning som kan sikre dem mulighet til å opprettholde sin aktivitet og gi tilbud til publikum. Slik budsjettet er utformet så langt er Baroniet Rosendal og Blaafarveværket sikret en økning på 2,2 og 2,3 % i 2021, som ser ut til å være standard kompensasjon for pris- og lønnsvekst når økningen til de øvrige museene korrigeres for kjente koronatilskudd og andre økninger. Museumsforbundet har tiltro til at stimuleringsordningen utformes slik at de museene som har størst grad av egeninntjening også får mulighet til å opprettholde aktiviteten første halvår 2021.
Tidligere igangsatte byggeprosjekter og nybygg, som blant annet Saemien Sijte, Nasjonalmuseet, Museum Stavanger og Nordlandsmuseet (Jektefartsmuseet), får økninger i driftstilskuddene for å fullføre prosjektene og dekke økningen i driftskostnadene etter at nybyggene er klare, det er bra! At Henie Onstad Kunstsenter og Stiklestad Nasjonale Kultursenter får økninger knyttet til arbeidet med mangfold og inkludering, og at Randsfjordmuseet og Valdresmusea får til styrking av arbeidet med mangfold og samfunnsrolle, er også positivt.
Forslaget om å bevilge to millioner kroner til arbeidet med å få på plass en avtale mellom Norge, Tyskland og Sametinget for samarbeid om kompetanseoverføring knyttet til samiske gjenstander slik at museene i Tyskland settes i stand til å presentere disse for sitt publikum, er oppmuntrende. Det vil både kunne bidra til nettverksbygging mellom museene under Sametinget og tyske museer og bidra til bedre oversikt over det samiske gjenstandsmaterialet i museene i Tyskland, i tillegg til å øke kunnskapen om samene som urfolk i Europa. Samtidig er det viktig å huske på at Bååstede-prosjektet innad i Norge fortsatt ikke er fullført, og at det blant annet er behov for ressurser til magasin for gjenstandene som skal tilbakeføres.
For museene utenfor Kulturdepartementet er en av de store nyhetene i budsjettforslaget for 2021 at det foreslås bevilget 23 mill. kroner til kulturminner i jernbanesektoren og at ansvaret for dette flyttes over fra Bane Nor til Norsk Jernbanemuseum. Av disse midlene skal 22 mill. kroner gå til forvaltning av kulturminner og resten til prosjektstøtte til historiske jernbaneformål.
Bevilgningen for 2020 til nytt vikingtidsmuseum følges opp med forslag om nye 110 millioner kroner. Det er bra, men Arkeologisk Museum, UiS må fortsatt vente på signaler om nybygg. Det ser heller ikke ut til at Kunnskapsdepartementet har tatt innover seg koronautfordringene som også rammer deres museer og sentre.
Foto: Illustrasjon fra Norsk Skogfinsk Museums arkitektkonkurranse «Finnskogens hus» forfattet av arkitektene Filip Lipinski, Juráš Lasovský, Hanna Johansson, Andrea Baresi, alle med base i København og Milano.