• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til primært sidefelt
  • Hopp til bunntekst

Norges museumsforbund

Din interesseorganisasjon for museumspolitisk arbeid og faglig utvikling

  • Nyheter
  • Fagseksjoner
    • Formidling
    • Forskning
    • Immateriell kulturarv
    • Industri, kommunikasjon og anlegg
    • Kunst- og kunstindustrimuseer
    • Museumsledelse
    • Naturhistorie
    • Samisk museumslag
    • Samlingsforvaltning
  • Jobb i museum
  • Blogg
  • Dokumenter
  • Om museumsforbundet
    • Kontakt
    • Presse
    • Medlemmer
    • Vedtekter
    • Autorisasjon i Norges museumsforbund
    • Årets museum
    • Museumssignaturer

STRATEGI OG SLUTTRAPPORT: Norge som attraktiv kulturdestinasjon

Nora Kirkholt · 14. juni 2019

I Kulturdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementets nye strategi, «Strategi for kultur og reiseliv – Noreg som attraktiv kulturdestinasjon», presenteres fire innsatsområder som skal bidra til styrke Norges posisjon som kulturdestinasjon. Strategien ble presentert torsdag 13. juni, og følger opp reiselivsmeldinga Meld. St. 19 (2016–2017) «Opplev Norge – unikt og eventyrlig».

Les kultur og reiselivsstrategien i sin helhet her. 

I dag er kultur et hovedprodukt i det internasjonale markedet. Kulturturisme er et av de største og hurtigst voksende globale markedene, fordi flere turister enn tidligere velger sin destinasjon ut fra destinasjonens kulturelle tilbud. Ved å forbedre eksisterende kulturattraksjoner, og samtidig arbeide for å skape nye, sterke kulturbidrag vil man kunne legge et grunnlag for å øke Norges verdiskapning. Det er derfor viktig å innhente kunnskap om hva slags type opplevelser, og hvilke attraksjoner og ikoner som kan bidra til en utvikling av kulturturismen.

Satsingsområde A) peker på strategisk samarbeid, og samhandling mellom virksomheter og styresmakter for å påvirke utviklingen i et næringsområde. Å forankre gode samtaler og samarbeid i det lokale, kan også bidra til å få oppslutning for kulturturisme. I tillegg vil internasjonalt samarbeid kunne bidra til å utvikle Norges kulturturisme, og samtidig gi nye muligheter til investering og refinansiering.

Satsingsområde B) tar for seg kunnskap og kompetansebygging som forutsetning. Virkemiddelapparatet tilbyr utvikling av bedrifter gjennom kompetansehevende tiltak. Regjeringen ønsker å styrke tiltakene til aktører i skjæringspunktet mellom kultur og reiseliv. Samtidig ønsker regjeringen å bidra til mer forskning og innovasjon, og bedre statistikk innenfor kultur- og reiseliv. Digitalisering vil gi mulighet til å innhente ny og viktig kunnskap på kulturfeltet.

Satsingsområde C) ønsker en utvikling og tilrettelegging av kulturbaserte reiseopplevelser. Kulturaktørene skaper og formidler kunst- og kulturuttrykk som kan bidra til en synliggjøring av reiselivsaktører, og en bredere markedsføring av både individuelle kulturprodukter, og et sammensatt reiselivsprodukt. Et større spekter av kulturbaserte reiselivsprodukter kan bidra til større aktivitet på norske reiselivsmål både i og utenfor høysesongene. For å utvikle tilbudet av kulturopplevelser må virksomhetene på kultur –og reiselivsfeltet kunne gjøre produktene sine fysisk og digitalt tilgjengelige for publikum, noe som kan tilrettelegges gjennom offentlige satsinger, eller en utvikling av kulturtilbudene over hele landet.

Satsingsområde D) omhandler profilering av norsk kultur- og reiseliv. For å muliggjøre en styrking av Norge som kulturdestinasjon må man profilere Norge som en kulturdestinasjon. Regjeringen ønsker mer formidling av kunst- og kulturtilbud i reiselivssammenheng, for å gjøre Norge mer attraktivt som et reisemål. En merkevarebygging av norsk kultur og reiseliv, kan på sikt øke etterspørselen etter produkter fra kultursektoren og reiselivsnæringen. En koordinering av innsatsen til aktører som Innovasjon Norge og Visit-Norway, står sentralt i det videre arbeidet med å markedsføre Norge som en kulturdestinasjon.

Samarbeidsrådet for kultur og reiselivs sluttrapport «Powered by culture», ble også presentert torsdag 13. juni. Samarbeidsrådets oppgave har vært å foreslå tiltak som kan bidra til å styrke et kulturbasert reiseliv, og bistå med innspill til regjeringens strategi for kultur og reiseliv. Formålet har vært å øke satsingen på kulturturisme i Norge. Sluttrapporten som ble levert 4. juni, markerer avslutningen på prosjektet, og presenterer ti innspill knyttet til hvordan Norge kan oppnå en mer målrettet og strategisk tilnærming til kulturturisme.

Det første innspillet er i hovedsak rettet mot regjeringen, og presenterer mål om at kulturturisme skal være en betydelig helårsnæring for Norge innen 2030. Kulturturisme skal utvikles til å bli en viktig eksportnæring, og skal bidra til å øke antall arbeidsplasser over hele landet. Dette skal gjøres ved å blant annet stimulere til utvikling av kulturturisme gjennom å oppnevne relevant kompetanse til statlige styreverv i virkemiddelapparat, FoU-institusjoner, kunst- og kulturvirksomheter samt statseide reiselivsbedrifter.

De neste åtte innspillene er direkte knyttet til roller og ansvar hos de gjeldende aktørene innenfor kultur og reiseliv, og innenfor de enkelte områdene som anses for å ha stor betydning for utviklingen av kulturturisme. Blant disse nevnes digital transformasjon, investeringer, helhetlig attraksjonsutvikling og bærekraft.

Det siste innspillet er knyttet direkte til utviklingen av kulturturisme i Sápmi.

 

Forsidebilde: Oliver Cole

 

#kultur, aktuelt, destinasjon, digitalisering, internajonal, kulturdepartementet, kulturdestinasjon, lokalmiljø, profilering, regjeringen, reisedestinasjon, reiseliv, samfunn

Hoved sidebar

Museumsforbundet mener

Hold deg oppdatert på hva Museumsforbundet mener - høringsinnlegg og andre innspill fra Norges Museumsforbund publiseres jevnlig her.

Søk autorisasjon NMF

Har du mastergrad eller doktorgrad og minimum to års variert museumspraksis, samt vitenskapelige arbeider i henhold til kriteriene, kan du søke om autorisasjon som konservator NMF eller førstekonservator NMF.

Søknadsfrist: 1. februar 2024

Les mer om autoriasjon og finn søknadskjema her.

Footer

Kontakt

Akersgata 43
0158 OSLO

Inngang ved Lille Grensen

Tlf. 22 99 31 30
sekretariat@museumsforbundet.no

Logo Kulturrådet  logo Museumsnytt
Logo NEMO      Logo Council of Europe

Følg oss på Twitter

Tweets by Museumsforbunde

Følg oss på Facebook

Norges museumsforbund (NMF)

© 2023 · Norges Museumsforbund · Strand & Lund AS · Personvernerklæring

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg mest mulig relevant opplevelse ved å huske dine preferanser og gjentatte besøk. Klikker du på "Aksepter alle", samtykker du til bruken av alle informasjonskapslene. Alternativt gå til "Preferanser" for å gi et kontrollert samtykke.
PreferanserAksepter alle
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
CookieDurationDescription
sb2 yearsThis cookie is used by Facebook to control its functionalities, collect language settings and share pages.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
_ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_ga_Q2V535RB3P2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics.
_gat_gtag_UA_99007497_11 minuteSet by Google to distinguish users.
_gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
fr3 monthsFacebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo