Gratis seminar fra lunsj til lunsj i Trondheim:
Hvordan kan museene og utdanningsinstitusjonene samarbeide om relevant utdanning for studenter og museumsansatte?
Sett av dagene. Mer informasjon om påmelding og program kommer over sommeren fra oss i prosjektet Museum, samfunn, deltakelse – grunnutdanning for noen, etter- og videreutdanning for andre (MuSaDel) ved studieprogrammet kulturminneforvaltning, Institutt for historiske og klassiske studier, NTNU og Stiklestad Nasjonale Kultursenter. Prosjektet er støttet av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) under programmet «Økt arbeidsrelevans i høyere utdanning».
Bakgrunn: gjennomgripende samfunnsendringer
Demografiske endringer, digitalisering, klimakrisen, deltakelsesvendingen og endrede kunnskapsregimer utfordrer museene og skaper behov for kontinuerlig oppdatering av kompetanser (også) hos museumsansatte. Undervisningstilbudene i grunnutdanningen for studenter, men også i etter- og videreutdanning for museumsansatte må utvikles tilsvarende.
Et seminar om relevant utdanning for museer
Vi i prosjektet MuSaDel inviterer museumsledere og museumsansatte samt ansatte og studenter ved universiteter og høyskoler til et gratis seminar. Formålet med seminaret er å dele erfaringer, diskutere behov og drøfte muligheter for kompetanseutvikling og utdanningssamarbeid mellom museumssektoren og universitets- og høyskolesektoren i Norge.
Dag 1: Internasjonale forelesere om museumsrelevant utdanning
Seminarets første dag (29.9., ettermiddag) vil vi benytte til å se utover Norges grenser. Vi lar oss inspirere av ulike former for museumsrelevant utdanning internasjonalt. Foredragsholdere fra Danmark, Storbritannia, Sverige og Tyskland vil belyse forholdet mellom museum og utdanning fra ulike perspektiver:
- Matthias Bensch er vitenskapelig trainee ved LWL-Römermuseum i Haltern am See, Tyskland. Bensch leder Arbeitskreis Volontariat i Deutscher Museumsbund. Volontariat er en toårig traineeordning ved tyske museer for kandidater med avlagt mastergrad.
- d. Susanne Krogh Jensen er samlingsinspektør ved Danmarks tekniske museum. Krogh Jensen disputerte i 2019 med en avhandling om profesjonalisering og kompetanseutvikling i det danske museumsfelt fra 1950 til i dag.
- Oonagh Murphy er universitetslektor i Arts Management ved Goldsmiths, University of London. Murphy har blant annet skrevet artikkelen «Museum studies as Critical Praxis. Developing an Active Approach to Research, Teaching and Practice».
- NN, er representant for Branschutbildningen för museer och kulturarv ved Umeå universitet. Umeå universitet tilbyr museumsrelevant utdanning fra bachelornivå til forskerutdanning.
Vi inviterer alle seminardeltakere til felles middag.
Dag 2: Erfaringer av og ideer om utdanningssamarbeid
Seminarets andre dag (30.9., formiddag) benytter vi til å drøfte situasjonen i Norge. I workshoper og diskusjoner i sammensatte grupper vil deltakere fra museene og forskere, undervisere og studenter dele sine erfaringer og tanker: Hva fungerer? Hva kan forbedres? Hva ønskes når det gjelder utdanningssamarbeid? Mulige temaer er kompetansebehov i museumssektoren, etter- og videreutdanningstilbud for museumsansatte, praksisopphold for studenter, undervisningsformer og læringsarenaer, samt samarbeid mellom museer og utdanningsinstitusjoner om bachelor- og masteroppgaver.
For å kunne tilpasse programmet for dag 2, tar vi gjerne imot innspill og ønsker angående tema! Send ideer, innspill eller forslag til enten insa.muller@ntnu.no eller ingrid.e.fostervold@ntnu.no
Et nasjonalt nettverk for utdanningssamarbeid
Dette seminaret er tenkt som et første skritt i etablering av et nettverk for utdanningssamarbeid i Museums-, Universitets- og Høyskole-Norge. Vi i MuSaDel-prosjektet tar meget gjerne imot ideer og innspill om denne etableringen.