Klassekampen har i sommer hatt en serie om ulike aspekter ved turisme som også innbefatter kulturturisme. Den har bidratt til å kaste lys på slitasje og uheldige konsekvenser av turismen knyttet til både natur og kultur. Det er bra! Den 24. juli refser imidlertid kulturforsker Georg Arnestad den politiske trenden og understreker at museenes hovedoppgave ikke er å legge til rette for en økende turiststrøm, men at primæroppgavene deres er forvaltning, formidling og forskning. #dax18 har fulgt opp denne tråden i to sendinger, og i den siste trekker Arnestad frem at en forsker i Telemark er usikker på om museene har bæreevne til nye oppgaver. Forskeren er Ole Marius Hylland og referansen er en artikkel i Norsk museumstidsskrift.
Norges museumsforbund er helt enig i Arnestads presisering av museenes primæroppgaver, men vil understreke at formidlingsoppgaven omfatter ulike grupper publikum – deriblant turister enten de er norske eller utenlandske. De norske museene henvender seg til målgrupper i lokalområdet, men har en større rekkevidde enn det. Mange museer rundt om i landet har samlinger av internasjonal verdi som skaper interesse langt ut over det lokale og nasjonale. Disse fortjener å bli delt med utenlandske besøkende. Museene skal ha publikum, som Kulturminister Trine Skei Grande sa i samme Dagsnytt 18-debatt.
Arnestad er bekymret for at flere oppgaver vil gå ut over kvaliteten i museenes arbeid, og Museumsforbundet er enig i at god kvalitet er viktig i alt museumsarbeid og i tilbudene som gis publikum. I innspillet til ekspertutvalgets forslag til nye oppgaver for regionene understreket Museumsforbundet behovet for at en museumssektor med god kvalitet, faglig frihet og en tydelig kulturell egenverdi fortsatt må være et mål i Norge – også etter en regionreform. Vi var også kritiske til at kultur og museer i forslaget reduseres til instrumentelle verktøy for å nå mål på andre politiske felt. Ekspertutvalgets ønske om bruk av museer og kultur i regionbygging, blant annet innen kulturnæring og reiseliv, kan få uheldige konsekvenser dersom fokuset fjerner seg for langt fra kjernen i museenes oppgaver. Et mangfoldig kunst- og kulturliv er en viktig forutsetning for et levende demokrati, og museene spiller en viktig rolle i å utfordre holdninger og skape politisk debatt. I alle norske kommuner finnes museer, og de utgjør en viktig del av den kulturelle grunnmuren. Det er derfor en god langsiktig investering å la dem få virke ut fra grunnoppgavene slik at de får mulighet til å bidra til kunnskapsoppbygging, kritisk refleksjon og utvikling av demokratiet.
Det er flott at Arnestad understreker at de mange nye oppgavene for museene kan føre til overbelastning som svekker ivaretagelsen av de øvrige oppgavene. Den bekymringen er høyst reell, ikke minst fordi museene de siste fem årene ikke har fått kompensasjon for pris og lønnsvekst. Det betyr at mange allerede merker presset fra svekket økonomi og må nedbemanne eller redusere tilbudet til publikum. Det betyr også at museene må finne nye kilder til inntekter og finansiering av driften. Mange er blitt flinkere til å søke om gavemidler og gjennom disse skaffe museet bonus i form av gaveforsterkning. Andre forsøker å øke egeninntektene gjennom utleie, salg fra museumsbutikken og økt besøk. Museumsstatistikken viser at egeninntektene har økt noe de siste årene.
Arnestads kobling mellom besøkstall og tilrettelegging for en økende turiststrøm blir imidlertid litt for enkel. Økt besøk i seg selv ødelegger ikke for museenes øvrige arbeid fordi museene er uansett åpne, i alle fall så sant man ikke bygger ned de faglige ressursene til fordel for personale som bare har som oppgave å holde museet åpent. Man må imidlertid huske at museene utvikler sine publikumstilbud for langt flere grupper enn utenlandske turister. Museumsstatistikken for 2016 viser at av de innrapporterte 11,2 millioner besøkene ble 2,6 millioner gjort av barn og unge, som utgjør nær en fjerdedel av det totale museumsbesøket. Av de 21 arenaene som står for 45 % av totalbesøket befinner 13 seg i Oslo-området, to i henholdsvis Trondheim og Bergen og en i; Stiklestad, Lillehammer, Stavanger og Elverum. Mange av disse er med andre ord sentrale innfallsporter for turister.
Det er dessverre ikke tall for andelen av turister i statistikken. Tidligere undersøkelser har imidlertid vist at nordmenn i stor grad koser seg og slapper av når de ferierer hjemme og i mindre grad går på museum i eget land enn besøkende utenlandske turister. Turistundersøkelsen til Innovasjon Norge for 2016 viser at kulturaktiviteter fortsatt ikke er blant det høyest prioriterte, selv om det er noe mer i fokus enn tidligere. Det betyr at museene i sommersesongen må tiltrekkes seg et bredere publikumstilfang enn de som bor i lokalmiljøet og regionen dersom de skal ha inntjening som dekker kostnader til økte åpningstider og aktiviteter. Utenlandske turister bidrar til å holde besøkstallene oppe.
Museumsforbundet har de siste fem årene forsøkt å danne seg et bilde av museenes sommerbesøk. Denne viser blant annet at cruise-anløp, og endringer i disse, påvirker besøkstall og -mønstre. Økonomiske nedgangstider, som for noen år tilbake slo ut i reduksjon i andelen av buss- og bilturister til mange museer, har tatt seg opp igjen. Enkeltmuseer ser positiv effekt av nye direkteflyruter som bidrar til økt besøk. Den tydeligste trenden i tilbakemeldingene de siste årene er imidlertid at det er nye utstillinger, utvikling av nye skoletilbud og publikumsarrangementer som er de viktigste forklaringsfaktorene for økningen i besøket. Hva betyr det i praksis?
En naturlig tolkning er at god kvalitet i nye utstillinger og nyutviklede skoleopplegg er viktig. I tillegg vil kvaliteten på de opplevelser som skapes gjennom arrangementene bidra til å trekke publikum; enten de er lokale, regionale eller internasjonale. Museumsforbundet mener det ligger et potensial for nytenkning, læring og opplevelsesutvikling knyttet opp mot turister og andre nye grupper publikum som kan gi god effekt både på kvaliteten og omfanget av formidlingen. Kanskje kan det også bidra litt til økt inntjening i museene og til kulturministerens, @Trinesg, ønske om mer turisme «powered by culture». For å få til dette trengs det satsing på innovasjon som inkluderer museene og en styrking av kulturbudsjettet. Vi kan snu litt på Arnstads poeng og si: Bruk turistene til å skape kvalitetsopplevelser for alle!