Medlemmer

Medlemmer per 14. februar 2017

Agder naturmuseum og botaniske hage
Alta museum – Verdensarvsenter for bergkunst
Anno Museum (tidl. Hedmark Fylkesmuseum AS) (Domkirkeodden, Norsk Skogmuseum, Glomdalsmuseet, Kvinnemuseet – Museene i Glåmdal, Trysil/Engerdal museum, Norsk Utvandrermuseum, Nordøsterdalsmuseet)
Arkeologisk museum i Stavanger
Arran lulesamisk senter
Askim Bygdemuseum
Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst
Aust-Agder museum og arkiv IKS (Kuben, Grimstad bys museer, Setesdalsmuseet  (Jernvinnemuseet på Hovden, Huldreheimen, Lislestog, Rygnestadtunet, Tveitetunet, Bygland Museum, Evje og Hornnes Museum, Evjemoen Forsvarsmuseum, Iveland og Vegusdal Bygdemuseum)
Baroniet Rosendal
Bergens Sjøfartsmuseum, Stiftelsen
Bergens Tekniske Museum
Blaafarveværket
Buskerudmuseet, Stiftelsen (Hallingdal, med besøkssteder på Nesbyen, Gol, Hemsedal, Ål, Hol og Dagali, Ringerikes Museum, Veien kulturminnepark, Lågdalsmuseet, Labromuseet, Nøstetangen norsk glassmuseum, Fossesholm Herregård, Villa Fridheim, Krøderbanen, Sifdal museum med folkemusikksenteret, kunstnerhjemmene Lauvlia, Hagan og Portåsen)
Bymuseet i Bergen (Brannmuseet, Holbergmuseet, Håkonshallen, Rosenkrantztårnet, Bryggens Museum, Gamle Bergen, Bergen Skolemuseum, Hordamuseet, Damsgård Hovedgård, Alvøen Hovedbygning, Lepramuseet)
Dalane Folkemuseum (Slettebø, Egersund Fayancemuseum, Fiskeri- og sjøfartsmuseet Sogndalsstrand, Bilstadhuset, Helleren, Mysinghålå, Kvernhusanlegg Fuglestad, Austrumdal gardsmuseum)
Den Norske Frimurerordens Museum
Det Internasjonale Barnekunstmuseet
Drammens Museum
DuVerden Sjøfartsmuseum + Vitensenter
Engerdal Museum
Falstadsenteret
Fedrenes Minne, Kystmuseet
Forsvarets museer (Bergenhus festningsmuseum,  Forsvarsmuseet,  Norges Hjemmefrontmuseum,  Marinemuseet, Rustkammeret, Luftforsvarsmuseet, Oscarsborgs museer)
Gudbrandsdalsmusea (Lom Bygdamuseum, Jutulheimen, Gudbrandsdal Krigsminnesamling, Einbustugu, Lesja Bygdemuseum, Kyrkjesamlinger Lom/Ringebu, Dale-Gudbrands Gard, Pilegrim, Norsk Fjellmuseum, Bergverkssenter, Opplandsarkivet)
Hardanger og Voss Museum
Haugalandmuseene (Karmsund Folkemuseum, Haugesund Billedgalleri, Stiftelsen Haugesjøen, Hiltahuset, Arquebus Krigshistorisk Museum, Nedstrand Bygdemuseum, Bokn Bygdemuseum, Vindafjordmuseet)
Haugesund Billedgalleri
Helgeland Museum (Alstahaug, Bindal , Brønnøy, Dønna, Grane, Hattfjelldal, Hemnes, Herøy, Leirfjord, Lurøy, Nesna, Rana, Sømna, Vefsn, Vega, Vevelstad)
Hemne Bygdemuseum
Henie-Onstad Kunstsenter
HL-senteret – Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter
Justismuseet (tidligere Stiftelen Norsk Rettsmuseum)
Jærmuseet (Vitenfabrikken, Garborgsenteret, Vitengarden, Vistnestunet, Varden, Tungenes fyr, Grødaland, Haugabakka, Limagarden, Science Circus, Flyhistorisk Museum, Krigshistoriske Museum)
Jødisk Museum i Oslo
Kistefos-museet
Kon-Tiki Museet
Kulturhistorisk museum, UiO (Historisk Museum, Vikingskipshuset)
Kulturkvartalet, Stiftelsen (Jugendstilsenteret, Kunstmuseet KUBE)
KODE – Kunstmuseene i Bergen
Lillehammer Kunstmuseum
Lillehammer museum, Stiftelsen (Maihaugen, Postmuseet, Norges Olympiske Museum, Aulestad, Bjørnstjerne Bjørnsons hjem, Bjerkebæk, Sigrid Undsets hjem, Norsk håndverksinstitutt)
Lillesand by- og sjøfartsmuseum
Lindesnes fyrmuseum, Stiftelsen
Lommedalsbanen, Stiftelsen
Marnardal museum
Midt-Troms Museum
Mjøsmuseet AS (Gjøvik gård, Eiktunet, Stenberg, Mjøssamlingene)
Munchmuseet

Museene i Akershus (Asker Museum, Aurskog-Høland BygdetunFetsund Lenser, Follo Museum, Forsvarets flysamling Gardermoen, Gamle Hvam Museum, Hurdal Historielags Samlinger, Kulturringen, Linderud Gård, Lommedalsbanen, Lørenskog Bygdemuseum, Nes Samlinger, Oslofjordmuseet, Rælingen Bygdetun, Skedsmo Bygdemuseum, Strømmen, Ullensaker museum, Urskog-Hølandsbanen)
Musea i Sogn og Fjordane (Nordfjord Folkemuseum, Kystmuseet i Sogn og Fjordane, Sogn og Fjordane Kunstmuseum, Sunnfjord Museum, De Heibergske Samlinger – Sogn Folkemuseum, Norsk Kvernsteinssenter)
Museene for kystkultur og gjenreisning i Finnmark IKS (Berlevåg Havnemuseum, Måsøy museum, Gamvik museum, Nordkappmuseet, Gjenreisningsmuseet for Finnmark og Nord-Troms)
Museene i Sør-Trøndelag AS (MiST) (Museet Kystens Arv, Kystmuseet i Sør-Trøndelag, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Orkla Industrimuseum, Ringve, Rockheim, Rørosmuseet, Sverresborg, Trøndelag Folkemuseum, Trondheim Kunstmuseum)
Museet i Mælandsgården (Skudeneshavn)
Museet Midt IKS (Kystmuseet Norveg, Norsk Sagbruksmuseum, Namdalsmuseet, Kunstmuseet Nord-Trøndelag, Bygdesamlinger)
Museum Nord (AndøymuseetBallangen Museum, Bø Museum, Galleri Espolin, Hurtigrutemuseet, LofotakvarietLofoten Krigsminnemuseum, Lofotmuseet, Lofotr Viking Museum, Museum Nord – NarvikNorsk Fiskeindustrimuseum, Norsk FiskeværsmuseumSortland Museum, Museum Nord, Divtasvuodna/Tysfjord, VesterålsmuseetØksnes Museum)
Museum Stavanger (MUST) (Stavanger museum, Stavanger kunstmuseum, Stavanger maritime museum, Norsk hermetikkmuseum, Norsk barnemuseum, Ledaal, Breidablikk, Utstein kloster)
Museum Vest (Fjell festning, Herdla museum, Nordsjøfartmuseet, Norges Fiskerimuseum, Kystmuseet i Øygarden, Det Hanseatiske Museum og Schøtstuene)
Museumssenteret i Hordaland (Bevaringstenestene, Norsk TrikostasjemuseumHavråtunet, Vestnorsk utvandringssenterOsterøy museum, Lyngheisenteret,Kulturverntenesta i Nordhordland og Ådnatun)
Narviksenteret – Røde Kors Krigsmuseum
Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design(Nasjonalgalleriet, Museet for samtidskunst, Nasjonalmuseet – Arkitektur, Kunstindustrimuseet)
Naturhistorisk museum, UiO (W.C. Brøggers hus (Geologisk museum), Robert Colletts hus (Zoologisk museum), Lids hus (Botanisk museum), Botanisk hage, Victoriahuset og Palmehuset)
Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider
Nobels Fredssenter
Nord-Troms Museum (Gamslett, Holmenes, Skibotn, Maursund, Tørfoss)
Nordlandsmuseet (Batterie Dietl, Beiarn bygdetun, Bodøsjøen friluftsmuseum, Blodveimuseet, Fauske bygdetun, Gildeskål kirkested, Hamarøy bygdetun, Hamsunsenteret, Husmannsplassen Kjelvik, Kjerringøy handelssted, Knut Hamsuns barndomshjem, Løp gård, Meløy bygdemuseum, Nordlandsmuseet, Saltdal museum,  Steigen bygdetun, Sulitjelma besøksgruve, Sulitjelma gruvemuseum, Ørnes handelssted, Prosjekt Jektemuseum, Andre museumssteder)
Nordmøre Museum (Kristiansund, Gamle Kvernes bygdemuseum, Geitbåtmuseet/Husasnotra, Gjemnes bygdemuseum, Kråksundet sjøbruksmuseum, Norsk myrmuseum, Rindal skimuseum, Smøla museum, Sunndal bygdemuseum, Surnadal museum/Svinviks arboret, Tingvoll museum)
Nordnorsk Fartøyvernsenter og båtmuseum, Stiftelsen
Nordnorsk Kunstmuseum
Nordnorsk vitensenter
Norges Bank, Dokumentasjonsseksjonen
Norsk Bergverksmuseum
Norsk Filminstitutt (Museumsavdelingen)
Norsk Fjellmuseum, Stiftinga
Norsk Folkemuseum, Stiftelsen (Norsk Folkemuseum, Bygdø Kongsgård, Eidsvoll 1814, Ibsenmuseet, Bogstad gård, Gjestestuene, Norsk Maritimt Museum)
Norsk Industriarbeidermuseum (Norsk Industriarbeidermuseum, Tinn Museum, Heddal Bygdetun, Rjukanbanen)
Norsk Jernbaneklubb
Norsk Jernbanemuseum
Norsk Kartmuseums venneforening
Norsk Luftfartsmuseum
Norsk Oljemuseum
Norsk Skogfinsk Museum
Norsk Speidermuseum
Norsk Teknisk Museum
Norsk Telemuseum
Norsk Tryllemuseum
Norsk Vasskraft- og industristadmuseum
Norsk vegmuseum
Norsk Veteranskibsklub
Nynorsk Kultursentrum/Ivar Aasen-tunet
Næs Jernverksmuseum, Stiftelsen
Oppdalsmuseet (Bygdemuseet, Håndverksmuseet, Raulåna, Skifermuseet, Skimuseet, Skolemuseet, Telemuseet, Magasinutstillingen, Sykepleieutstillingen, Tekstilutstillingen)
Oslo Museum (Bymuseet, Teatermuseet, Interkulturelt Museum, Arbeidermuseet)
Oslo Skolemuseum
Perspektivet museum
Popsenteret
Preus museum
Rakkestad Bygdetun
Rallarmuseet Finse, Stiftinga
Randsfjordmuseene AS  (Hadeland Bergverksmuseum, Hadeland Folkemuseum, Kittilbu Utmarksmuseum, Lands Museum)
RiddoDuottar Museat (RDM-De Samiske Samlinger (Karasjok), Kautokeino bygdetun, Porsanger museum), Kokelv sjøsamiske museum)
Romsdalsmuseet (Bygde- og bysamlingen i Molde, Fiskerimuseet på Hjertøya, Ergan kystfort i Bud, Løvikremma kystgard på Aukra, Nesset prestegard, Veøy prestegard og middelalderkirke, Konfeksjonsmuseet i Isfjorden, Steffågarden på Ona, Chateauet i Molde, Nytt museumsbygg, Bunadsavdelingen, Holmarka besøksgard)
Ryfylkemuseet (Forsand, Strand, Hjelmeland, Suldal, Sauda, Finnøy, Rennesøy, Kvitsøy)
Saemien Sijte, Stiftelsen
Samtidsmuseet for nordlige folk
Singsås Bygdemuseum
Sirdal Fjellmuseum
Skimuseet i Holmenkollbakken
Stiklestad nasjonale kultursenter
Stokke Bygdetun
Stor-Elvdal Museum – Nystu Trønnes
Sunnhordland museum (Sunnhordlandstunet på Stord, Klostertunet på Halsnøy, Stord Maritime Museum, Sæbøtunet, Nerheimstunet, Gruvemuseet på Litlabø, Gjerdetunet, Seløystova, Nistovetunet, Årskog museum på Fitjar, Møllebua Stord)
Sunnmøre Museum, Stiftinga (Sunnmøre Museum, Aalesunds Museum, Godøy Kystmuseum, Norsk Møbelfaglig Senter, Sykkylven Naturhistoriske Museum, Ytste Skotet, Landbruksmuseet for M og R, Herøy Kystmuseum, Ørsta Bygdetun – Brudavolltunet, Sivert Aarflot-museet, Volda Bygdetun og Garverimuseet,  Dalsfjord Fyrmuseum)
Svalbard Museum
Søgne Bygdemuseum
Sør-Troms Museum (Trondenes Historiske Senter, Trastad Samlinger , Regionmuseet, Anna Rogde)
Sørlandets Kunstmuseum
Tana og Varanger Museumsiida, Stiftelsen (Varanger Samiske Museum, Tana Museum, Østsamisk Museum, Saviomuseet)
Telemark Museum (Brekkeparken, Ulefos Hovedgaard, Henrik Ibsen Museum, Kittelsenhuset, Bamble Museum, Brevik Bymuseum, Jønnevald, Porselensmuseet,  Porsgrunnsmuseene, Berg-Kragerø Museum, DuVerden Sjøfartsmuseum og vitensenter)
Tresfjord Museum
Tromsø Museum, Universitetsmuseet (Tromsø Museum, Polarmuseet, M/S Polstjerna, Arktisk-alpin botanisk hage)
Universitetsmuseet i Bergen
Valdresmusea AS(Valdres Folkemuseum, Bagn Bygdesamling, Bautahaugen Samlinger, Folkemusikk- arkivet, Opplands- arkivet, Gardberg- feltet, Norsk institutt for bunad og folkedrakt)
Varanger Museum (Vardø museum, Sør-Varanger museum, Vadsø museum-Ruija kvenmuseum)
Várdobáiki Samisk Senter
Vest-Agder-museet IKS (Setesdalsbanen, Kristiansand museum, Gimle GårdFlekkefjord museum, Lista museumSjølingstad Uldvarefabrik, Mandal museumKristiansand kanonmuseum)
Vest-Telemark Museum  (Norsk skieventyr, VTM – Eidsborg, Kviteseid bygdetun, Åmdals Verk gruver, Grimdalstunet, Fyresdal bygdemuseum, Vinje biletgalleri, Dyre Vaa-samlingane, Skinnarlandsamlinga, Øyfjell bygdemuseum, Myllarheimen, Vinjestoga)
Vestfoldmuseene IKS (Berger museum, Haugar Vestfold kunstmuseum, Hvalfangstmuseet, Larvik museum, Midgard historisk senter, Munchs hus, Slottsfjellsmuseet, Vestfoldarkivet, Aluminiummuseet, Jernverket Eifdsfoss)
Vigelandmuseet
Vitenparken Campus Ås (tidl. Norsk Landbruksmuseum)
Vitensenteret i Trondheim
Vitensenteret Innlandet
Vitenskapsmuseet, NTNU
Østfoldmuseet, Stiftelsen (Borgarsyssel Museum, Storedal Kultursenter, Kystmuseet Hvaler, Haldenvassdragets KanalmuseumHalden historiske Samlinger, Fredrikstad Museum, Folkenborg Museum, Moss by- og industrimuseum)

Assosierte medlemmer:

Fortidsminneforeningen
Hordaland Fylkeskommune, Kultur- og idrettsavdelingen
Møre og Romsdal Fylkeskommune
Nord-Trøndelag fylkeskommune, avd. Kunst, kultur og kulturminner
NVEs museumsordning
Oppland Fylkeskommune, Kulturvern