- Dette arrangement har allerede funnet sted.
Digital filmvisning: “BRENNENDE MINNER” – 23. oktober 2020 kl 09:30-11:15
23. oktober 2020 // 09:30 - 11:15
“BRENNENDE MINNER” – 23. oktober 2020 kl 09:30-11:15
Filmen forteller den vanskelige og såre historien om det å være krigsbarn til alle tider. Vi møter seks tidsvitner som ble flyktninger i eget land høsten 1944, og er med på deres sterke møter med barn i Finnmark og Nord-Troms i dag, hvorav flere er flyktningbarn. Filmen utforsker det største traumet sivilbefolkningen opplevde under 2. verdenskrig i Norge – det å bli jaget hjemmefra og komme tilbake til en nedbrent landsdel. “Brennende minner” reflekterer over vår egen krigshistorie og forbinder den med verden i dag.
PÅMELDING: Når du melder deg på via denne lenken – får du en lenke til det digitale arrangementet i retur.
Regissør Ellen-Astrid Lundby og Doris Woencke, fra Gjenreisingsmuseet for Finnmark og Nord-Troms, reiste i fjor høst rundt med denne produksjonen i Finnmark. De vil før visning av filmen fortelle litt om opplegget og erfaringene med å reise rundt med denne produksjonen og møtet med elevene. Vi viser “Brennende minner” i sin helhet. Etter filmen blir det en samtale mellom regissør Ellen Lundby og Camilla Wiik, rådgiver Kulturavdelinga – seksjon for kulturformidling i Møre og Romsdal fylkeskommune og medlem av arbeidsgruppa for SPOR.
Dette er den første av tre produksjoner med 2. verdenskrig og flukt som tema – en tematikk som passer godt i år, siden det er 75-års markering av frigjøringen. Disse produksjonene er også egnede med tanke på fagfornyelsen, spesielt når det kommer til refleksjon, kritisk tenking, relevans og dybdelæring.

