- Dette arrangement har allerede funnet sted.
MuSaDel-seminar: Økt arbeidslivsrelevans i museumsrelevante utdanninger
3. oktober // 12:00 - 4. oktober // 13:15
FreeVelkommen til tredje seminar i prosjektperioden for Museum, samfunn, deltakelse – grunnutdanning for noen, etter- og videreutdanning for andre (MuSaDel)!
Årets seminar retter blikket mot økt arbeidslivsrelevans i museumsrelevante utdanninger. Seminarprogrammet er inspirert av ideene om praksisfelleskap og sosial læring.
Praksisfelleskap og sosial læring
Betegnelsen praksisfelleskap beskriver en gruppe mennesker som “[…] share a concern or passion for something they do and learn how to do it better as they interact regularly” (Wenger-Trayner 2015). For oss inkluderer denne gruppen museumsansatte, studenter i museumsrelevante fag, undervisere, forskere og andre som bryr seg om museer, som ønsker å utvikle seg faglig, og som på ulike måter bidrar til utvikling i feltet.
Læring i praksisfelleskap begrenses ikke til formelle utdanningssammenheng, men beskrives best som en sosial praksis der læring tar mange former. Museumsansatte lærer gjennom daglig virke, mens de deltar på kurs eller i nettverk, eller i samtaler med kollegaer. Studenter lærer i undervisning på universitetet, men også, blant annet, under praksisopphold på museum, eller når de utforsker museumsutstillinger på egen hånd.
Studenter med interesse for en fremtidig ansettelse i museum hører til fellesskapet, samtidig er deres posisjoner og handlingsmuligheter perifere. Ved siden av undervisning som del av den formelle utdanningen, bidrar innsyn og deltakelse i praksisene i feltet, kjennskap og tilgang til felleskapets informasjons- og kommunikasjonskanaler, uformelle møter og samtaler med f.eks. alumni, museumsansatte eller andre medlemmer i praksisfelleskapet, til at de over tid sosialiseres inn i felleskapet.
Seminarets form og innhold
Ved å fungere som et møtested for museumsansatte, undervisere, forskere og studenter følger seminaret opp ideene om praksisfellesskap og sosial læring.
Seminarets innhold varierer mellom faglige innlegg der ulike medlemmer i praksisfelleskapet belyser aktuelle tema, prosjekter og utfordringer i museumsfeltet fra deres ståsteder. Tema for innleggene er valgt i overenstemmelse med de tema som ble identifisert som viktige i dagens og fremtidens museumssektor under fjorårets seminar om kompetanseheving og etter- og videreutdanning i sektoren.
Presentasjoner av praksisfeltets sentrale kommunikasjonskanaler synliggjør hvordan en kan holde seg oppdatert, og hvilke muligheter som finnes for å delta i samtalene i felleskapet også uten å være ansatt på museum.
Praksis fremheves ofte som det viktigste middel til å øke arbeidslivsrelevans i høyere utdanning. Under seminaret vil vi belyse og diskutere praksis fra ulike ståsteder og stille spørsmålet etter hva som skal til for at praksisopphold bidrar til læring og faglig utvikling hos alle involverte aktørene?
Seminaret er gratis og åpent for alle. I år oppfordrer vi spesielt studenter i museumsrelevante studier, museumsansatte og universitets- og høyskoleansatte til å delta. MuSaDel inviterer til middag dag 1 og lunsj begge dagene. Deltakere betaler selv for reise og overnatting. Antall deltakere er begrenset til 50.
Ved spørsmål, ta gjerne kontakt med Insa Müller, insa.muller@ntnu.no eller Ingrid Elise Fostervold, ingrid.e.fostervold@ntnu.no.
På prosjektets nettside finner du nå også rapportene fra tidligere MuSaDel-seminar med temaene Utdanningssamarbeid i Museums-Norge (2022) og Kompetanseheving og etter- og videreutdanning i museumssektoren (2023).