Påsken 2020 blir ikke som vanlig for noen. Erkjennelsen av at hele 2020 vil bli et unntaksår er i ferd med å synke inn også i museumssektoren. Selv om man etter hvert vil kunne åpne opp museene, i større eller mindre grad, vil ingen kunne gjennomføre sesongen som opprinnelig tenkt. Mange museumsdirektører og museumsansatte lurer nå på om meldingen fra kulturministeren i går betyr at Regjeringen tenker at museene kan åpne dersom de kan sikre to meter mellom de besøkende og maks fem i grupper. MuseumsLiv lurer på det samme, og har foreløpig ikke noe godt svar til de som spør på e-post og telefon. I skrivende stund er det ikke bragt på det rene, men det jobbes med saken. På Folkehelseinstituttets side står det imidlertid at «Regjeringen har besluttet at forbudet mot kultur- og idretts- og andre arrangementer som ikke ivaretar grunnleggende krav til smittevern vil gjelde frem til 15. juli.» Da blir spørsmålet: kan man praktisk og økonomisk forsvarlig klare å holde oppe med betingelser om to meter avstand og grupper på maks fem?
Året startet veldig godt for flere museer, og forventningene om et godt år vokste mange steder. Da Museumsforbundet hentet inn besøkstall på nyåret, meldte blant annet Kon Tiki, Norsk Folkemuseum og Norsk Teknisk Museum om økning i besøket i årets første måneder. I 2018 ble det for første gang på mange år målt en liten nedgang i museumsbesøket på 2,2 prosent. Museumsforbundets hurtigstatistikk viser at pilen på museumsbesøket i 2019 igjen peker oppover. Selv om økningen blant de statistikken omfatter er på under en prosent, er det grunn til optimisme, siden stengingen av nesten hele Nasjonalmuseets tilbud trekker tallet ned.
I disse dager skulle mange av museene som normalt har en viktig «påskesesong», med aktiviteter, arrangementer for norske og utenlandske besøkende, legge grunnlag for gode besøkstall og inntekter. Slik blir det dessverre ikke! I stedet for de planlagte fysiske aktivitetene, blir det mange flotte digitale påskeaktiviteter rundt om på museene. Kreativiteten er stor og man finner mye god underholdning til store og små finner man om man sjekker museenes nettsider og sosiale medier. Her kan man få tips til kunstaktiviteter, påskeeggmaling eller følge påskekrim. Kanskje gir hjemmepåsken også tid for folk flest til å gi sine bidrag til museenes mange samtidsdokumentasjonsprosjekter. Disse vil bidra til at vi etter koronakrisen kan si mer om hvordan denne situasjonen berører og oppleves rundt om i landet. Om du lurer på hvem og hva, sjekk nyhetssaken på Museumsforbundets nettside der flere prosjekter er presentert. Nye prosjekter startes stadig opp, så det kan være mer der ute vi ikke har fanget enda.
Museene bidrar på flere måter til samfunnet med å dele sin kunnskap, formidling og sine opplevelser til publikum. Det er en viktig del av deres samfunnsrolle, og den de kjenner best. Arbeidet med å bevare og sikre vår kulturarv går også sin gang i museene, så langt de klarer det med de restriksjonene som er satt av regjering og helsemyndigheter. Alle de oppgavene er ikke så enkle å gjøre på hjemmekontorene rundt om i landet. Mange museumsansatte har imidlertid fått planlagt mange nye digitale formidlingstiltak, andre formidlingstiltak, drevet mye bra utstillingsplanlegging eller tekstskriving og mye mer siden museene ble stengt ned. I tillegg er det skrevet mange søknader om støtte til prosjekter. Det kan trengs!
I tillegg til at alle inntekter fra billetter, butikk, kafé og andre egeninntekter med ett falt bort har flere mottatt meldinger om at sponsoravtaler settes på vent fordi sponsorene sliter selv. Andre avtaler henger i det blå. Ett museum er nå bekymret for om en avtale på seks millioner kroner nå går tapt. Dette er midler museene hadde planlagt inn i sine aktiviteter, som gjør at de må knipe inn andre steder. Så langt har museene lite å hente i de vedtatte krisepakkene, med unntak av muligheten til å permittere. Gårsdagens innstilling og behandling i Stortinget av regjeringens forslag til pakke for kostnadskompensasjon gir imidlertid et lite håp om at politikerne på Stortinget ser at også museene rammes, og noen av dem så hardt at det kan gå riktig galt dersom de ikke får hjelp.
Det har vært noen krevende uker for mange i Norge, med mange lange dager for å få oversikt over situasjonen og arbeide for å synliggjøre konsekvensene nedstengingen gir for de som rammes. Også for MuseumsLiv. Det som nok har gått mest inn på meg er hvor mange som har gitt uttrykk for misoppfatninger og myter om museene, som gjør at en del ikke synes museene er verdige trengende i denne situasjonen, til tross for at de også er nedstengt av regjeringen og fratatt inntektene sine. Jeg har dessverre møtt slike holdninger flere steder, også steder jeg ikke hadde forventet å møte dem. En del av disse ser på museene som offentlige institusjoner med full finansiering, som heller ikke har sesong enda, og som uberørt bare kan fortsette som før med alt sitt. Slik er ikke virkeligheten for mange av museene. Museene er ulike, og de rammes ulikt. Det som er sikkert er at de som tjener mest penger selv rammes hardest. Noen av disse har lite eller ingen offentlig støtte, og for dem kan det fort bli kritisk. Også mange museer med en god del offentlig støtte har det allerede tøft, både fordi de har høye egeninntekter samt sponsor- og prosjektinntekter. Flere av disse har lykkes godt med å gjøre det regjeringen de siste 6–7 årene har bedt dem om: øke egeninntektene. Det er ikke mangel på oppgaver å gjøre i museene. Det som mangler nå er ressurser til å betale for at de gjøres. Der mangler egeninntekter mv. som fikk en brå stopp 13. mars.
Påskeønsket mitt er at kulturpåskeharen jobber godt og legger noen gode påskeegg som museene kan finne over påske en gang.
God påske!