For MuseumsLiv, og en rekke andre kulturarbeidere og politikere, er oktober-november et rotterace bestående av fremlagte statsbudsjett, kommune- og fylkesbudsjett og skriving av notater til budsjetthøringer på Stortinget. I tillegg er det en rekke viktige, hyggelige og interessante konferanser man bare MÅ delta eller bidra på, og som gir både kunnskap, glede og hyggelige møter med gamle kjente og nye bekjentskaper.
Selv om flere av medlemmene i Museumsforbundet ikke er så fornøyd med hvordan deres museum kom ut i forslaget til Statsbudsjett 2025, kan det ligge litt håp for noen i de pågående budsjettforhandlingene. Noen tiltak har funnet vegen inn i forslag til alternative budsjettforslag. SV har lagt inn flere gode forslag til prioriteringer for museums- og kulturfeltet i sitt alternative 2025-budsjett. Det er bra! Venstre følger opp flere av disse i sitt forslag, men har også noen andre prioriteringer, så forhandlingene fremover vil vise hva som når gjennom.
I høst er det kanskje minst like stor grunn til å tenke på og bekymre seg over kommunebudsjettene for 2025 enn på statsbudsjettet. Fra mange deler av landet kommer signalene om kutt seilende inn, men de går nok litt lettere under radaren både på MuseumsLiv, media og museene selv. At Oslo kommune foreslår å legge ned Popsenteret er ett av tiltakene som har fått noe oppmerksomhet i media. Når Popsenteret både tikker av på tilbud til barn og unge og mange av de punktene kulturbyråden anser som viktige å skjerme, i tillegg til å bidra med forebyggende tiltak knyttet til helse og utenforskap, kan nedprioriteringen av Popsenterets videre drift virke pussig og vanskelig å forstå. Når det i tillegg er uklart hvor stor gevinsten er fordi husleiekontrakten løper noen år til, blir det enda rarere. Ivaretagelse av samlingene fremover er også et uavklart spørsmål, i alle fall for deler av den.
Et liknende forslag har Moss kommune kommet med. De vil kutte 6,5 millioner kroner i tilskudd til Østfoldmuseene. Det gjør at man står i fare for å miste formidlingen av byens industrihistorie, mens man i realiteten nesten ikke sparer noe på mange år fordi man blant annet er bundet til langsiktige husleiekontrakter knyttet til museets drift. Husleiekostnadene er på 3,5 millioner kroner. I tillegg eier kommunen samlingene museet i dag ivaretar og må ved et kutt overta ansvaret for å sikre disse fra Østfoldmuseene. Samlingene vil i så fall trolig bli helt utilgjengelige for befolkningen.
Det er krevende økonomiske tider for mange på mange nivåer, og kultur taper dessverre alt for lett mot skole, helse og omsorg til tross for at kultursektoren er blant de som får mest ut av hver krone, som Inger Merete Hobbelstad skrev i en kronikk på NRK Ytring for litt siden. En nylig doktorgrad har også vist at deltagelse i kultur gir god livskvalitet og lengre liv. Kommunepolitikere må huske at museer og annen kultur ikke er en utgiftspost, men bidrar til gode samfunn med gode liv og har ringvirkninger inn i andre sektorer.
Dette er bare to eksempler på kuttforslag som kommunene nå foreslår der det kuttes i tilskudd til museer som kan få betydelige konsekvenser for enkeltarenaer i konsoliderte museer. Det ser ut til at mange kommuner glemmer at kultur er en lovpålagt oppgave, og at kulturlovens § 4 sier at: «Fylkeskommunen og kommunen skal syta for økonomiske, organisatoriske, informerande og andre relevante verkemiddel og tiltak som fremjar og legg til rette for eit breitt spekter av kulturverksemd regionalt og lokalt.» Det er visst nødvendig å minne kommunene på at det finnes en kulturlov som gir dem ansvar også for kulturoppgaver som ikke er lovfestet gjennom særlover, slik bibliotekene er. Kommunepolitikere og kommuneadministrasjoner anbefales å ta en titt på Regjeringens forslag til endringer i kulturloven som ble lagt frem 1. november.