• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til primært sidefelt
  • Hopp til bunntekst

Norges museumsforbund

Din interesseorganisasjon for museumspolitisk arbeid og faglig utvikling

  • Nyheter
  • Fagseksjoner
    • Formidling
    • Forskning
    • Immateriell kulturarv
    • Industri, kommunikasjon og anlegg
    • Kunst- og kunstindustrimuseer
    • Museumsledelse
    • Naturhistorie
    • Samisk museumslag
    • Samlingsforvaltning
  • Jobb i museum
  • Blogg
  • Dokumenter
  • Om museumsforbundet
    • Kontakt
    • Presse
    • Medlemmer
    • Vedtekter
    • Autorisasjon i Norges museumsforbund
    • Årets museum
    • Museumssignaturer

Museenes i koronaens tid – andre kapittel

Liv Ramskjær · 30. mars 2020

Det er gått drøyt to uker siden museene ble pålagt å stenge ned, som ett av tiltakene for å hindre smitte av koronaviruset. Museene har lojalt fulgt rådene fra myndighetene. Det sitter nå flere tusen museumsansatte på hjemmekontor rundt om i landet og holder kontakten med hverandre og omverdenen via digitale verktøy. Mange av disse har oppgaver av en slik art at det er ganske enkelt å ha hjemmekontor for kortere og lengre tid, mens andre har oppgaver som ikke så enkelt lar seg utføre hjemme. Noen museumsansatte i denne type stillinger arbeider på skift for å unngå smitte, eller gjør andre oppgaver på trygge måter.  Alle oppgaver i museene lar seg imidlertid ikke løse godt over tid dersom dette blir langvarig. Det er grenser for hvilke deler av samlingsarbeidet som kan drives hjemmefra i lengden.

Det er ikke bare i internkommunikasjonen museums-Norge har fått et digitalt løft de siste ukene. Innovasjonen i digitale formidlingstiltak har også økt i høyt tempo. Mange formidlere, som ikke lenger har noen å formidle til i på museet, har laget digital formidling i stor stil de siste ukene, og mange konservatorer formidler sin kunnskap om utstillinger og gjenstander i samlingene med korte og langer innslag. Kreativiteten og spennet i tema og formidlingsmåter er stor, alt fra deling av samlingen via Digitalt Museum og arkivportalen, 365-omvisninger, kuratoromvisninger og digitale foredrag og samtaleprogram til utstillingsåpning på nett samt artikler som setter det som skjer i dag i en historisk sammenheng. Museumsforbundet har samlet noen smakebiter i en nyhetssak, men det finnes veldig mye mer der ute så bare gå på jakt! Jeg håper det blir forsket på denne innovasjon og langtidsvirkninger for museumssektoren når koronakrisen er over og museene åpner igjen.

Flere av museene har også startet samtidsdokumentasjonsprosjekter for å få vite hvordan krisen oppleves av folk flest, og dokumentert dette for ettertiden. Det vil gi bidrag til historieskriving og kunne si noe om hvordan krisen oppleves og virker inn på dagliglivet. I dag ser man ofte tilbake til Spanskesyken for drøyt hundre år siden, men med denne innsatsen vil vi ha helt andre muligheter til å fortelle om folks erfaringer med Covid-19 når det kanskje kommer en ny pandemi om hundre år. Både den digitale formidlingen og de ulike innsamlingene av samtidsdokumentasjon som er startet opp viser at museene tar sitt samfunnsoppdrag alvorlig og bidrar til dugnaden med å skape nye gode opplevelser for folk flest i en krevende tid.

Lønn for strevet?   

Museumssektoren er mangfoldig, og forskjellig og krisen rammer museene i ulik grad. Den siste uken har vi imidlertid sett at mange museer har måtte gå til omfattende permitteringer, helt eller delvis, også av ansatte i lederstillinger. Det er ikke bare museene med svært høy egeninntjening som sliter, også museer med en god del offentlig støtte merker bortfallet av ulike typer inntekter fra publikum, utleie, konsulentoppdrag mv. Museumsforbundet gjør undersøkelser blant medlemmene for å kartlegge hvordan det rammer, og har foreslått noen tiltak for Kulturdepartementet som vi mener trengs nå. Samtidig ser vi at det vil kunne bli behov for andre typer tiltak på et senere tidspunkt.

De pakkene som er kommet til nå treffer ikke museumssektoren så godt, og vi ser de likner på tiltakene fra Danmark som flere politikere i Norge ofte henviser til i diskusjonene. Noen tiltak, som reduksjon av lavmomsen fra 12 til 8 prosent, vil kunne hjelpe den dagen museene åpner igjen for publikum og starter opp med eksterne innkjøp og arbeider som mange steder nå er satt på vent. Og, dersom tiltaket blir tilstrekkelig langvarig.  Stortingsproposisjonen fra Regjeringen, som kom fredag, gir ikke så mye håp om det da det er snakk om ut oktober 2020. I tillegg er signalet at man tenker seg at dette skal bidra til reduserte priser for å stimulere interessen for produktet. Det er kanskje ikke ment slik for museene? De kunne hatt nytte av dette gapet når de skal bygge seg opp etter at krisen er over. Museumssektoren er pålagt å stenge for publikum, har mistet alle publikumsrettede inntekter i tillegg til mange andre inntekter, og får så langt svært lite gehør for at de også trenger hjelp i denne situasjonen. Det virker som alle tror museene bare kan drive på som vanlig og at de kan trylle frem midler til å holde seg gående. Museene er generelt flinke til å få mye ut av lite, men også for dem er det grenser for hva man kan klare.

Den siste pakken som kom fredag, med kompensasjon for utgifter bedriftene ikke kan komme unna, vil neppe heller ikke hjelpe museene særlig godt. Dagens lille spørreundersøkelse blant museumsdirektørene, og tilbakemeldinger jeg har fått den siste tiden, viser at flere mener den ikke vil hjelpe museene i det hele tatt. Noen melder at det kan hjelpe noen litt, og noen svarer at en slik pakke kan hjelpe dem en god del. Til denne siste gruppen hører museer som ikke eier sine bygg og dermed har betydelige husleiekostnader samt andre kostnader til strøm mv. Men det store spørsmålet er: vil dette også omfatte museene? Vil de regnes som bedrifter i den forstand pakkedesignerne tenker? Mange med meg er usikre på det! Kanskje blir det svar å få i løpet av uke?

 

 

Kategori:Blogg @MuseumsLiv, museeneogkorona, museum, museumskrisepakke

Hoved sidebar

MuseumsLiv

Følg generalsekretær i Norges Museumsforbund Liv Ramskjærs blogg om museums-Norge!

Bloggarkiv

  • juni 2022
  • april 2022
  • mars 2022
  • desember 2021
  • juli 2021
  • mars 2021
  • februar 2021
  • januar 2021
  • desember 2020
  • november 2020
  • september 2020
  • juli 2020
  • mai 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • februar 2020
  • desember 2019
  • oktober 2019
  • juli 2019
  • mai 2019
  • april 2019
  • mars 2019
  • januar 2019
  • november 2018
  • oktober 2018
  • august 2018
  • juli 2018
  • juni 2018
  • mai 2018
  • april 2018
  • februar 2018
  • januar 2018
  • desember 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • august 2017
  • mars 2017

Søk autorisasjon NMF

Har du mastergrad eller doktorgrad og minimum to års variert museumspraksis, samt vitenskapelige arbeider i henhold til kriteriene, kan du søke om autorisasjon som konservator NMF eller førstekonservator NMF.

Søknadsfrist: 15. september 2022

Les mer om autoriasjon og finn søknadskjema her.

Footer

Kontakt

Universitetsgata 14
0164 Oslo

Tlf. 22 99 31 30
sekretariat@museumsforbundet.no

Logo Kulturrådet  logo Museumsnytt
Logo NEMO      Logo Council of Europe

Følg oss på Twitter

Tweets by Museumsforbunde

Følg oss på Facebook

Norges museumsforbund (NMF)

© 2022 · Norges Museumsforbund · Strand & Lund AS · Personvernerklæring

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg mest mulig relevant opplevelse ved å huske dine preferanser og gjentatte besøk. Klikker du på "Aksepter alle", samtykker du til bruken av alle informasjonskapslene. Alternativt gå til "Preferanser" for å gi et kontrollert samtykke.
PreferanserAksepter alle
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
CookieDurationDescription
sb2 yearsThis cookie is used by Facebook to control its functionalities, collect language settings and share pages.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
_ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_ga_Q2V535RB3P2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics.
_gat_gtag_UA_99007497_11 minuteSet by Google to distinguish users.
_gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
fr3 monthsFacebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo