Fagfornyelsen er over oss. Hva er nytt i den nye læreplanen? Og hvilke muligheter i den nye læreplanen kan vi som museer dra nytte av i utviklingen av formidlingstilbud for skoleklasser? Gir den nye lærerplanen museene en viktigere rolle enn før?
Skaperglede og utforskertrang!
Den nye lærerplanen legger vekt på færre kompetansemål, mer praktisk læring, mer vekt på dybdelæring og overføringsverdi, en mer aktiv elevrolle, utforskning og refleksjon. Vil ikke disse fokuspunktene gjør læring i museet mer relevant en noensinne? Under paragraf 1.4 «Skaperglede, engasjement og utforskertrang», står følgende: «Kunst og kultur omfatter mange skapende og kreative fagområder, som påvirker både våre fysiske omgivelser og samfunnsutviklingen. Vår estetiske sans utvikles i møte med ulike kulturelle uttrykk, og de bidrar til å løfte fram nye perspektiver. Kunst- og kulturuttrykk har også betydning for den enkeltes personlige utvikling. Kulturelle opplevelser har en egenverdi, og elevene skal få oppleve et variert spekter av kulturuttrykk gjennom sin tid i skolen».
Professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo, Marte Blikstad-Balas, forteller om fagfornyelsen og det nye mulighetsrommet.
Spor
SPOR – arena for kulturarv i DKS er et samarbeid mellom Trøndelag fylkeskommune, Kulturtanken, Møre og Romsdal fylkeskommune og Stiklestad Nasjonale Kultursenter. Målet med SPOR er å etablere en årlig nasjonal arena for samtaler, erfaringsutveksling, inspirasjon og kompetanseheving for de ulike aktørene som arbeider med kulturarv i DKS. SPOR ble arrangert første gang i 2019. Temaet i 2020 var, i forlengelsen av Fagfornyelsen, «En fornyet kulturarv?»
Mer om programmet her.
Selve sendingen finner du her.
Oppsummeringssak her.
Forsidefoto: Barn kjenner på skulpturene til Åse Texmon Rygh. Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli