Vi utforsker dilemmaer, muligheter og utfordringer knyttet til økende forventninger til at norske museer skal ha betydelige egeninntekter.
Vil kravet om å nå ut til bredden og fenge, og det som ofte omtales som en ny opplevelseskultur, gå på akkord med kvaliteten på formidlingen? Vil museets kritiske potensial og den komplekse fagligheten som ligger til grunn for museumsformidling med målsetning om livslang læring og meningsskaping, måtte vike plassen for umiddelbare og kortvarige opplevelsestilbud?
Vi inviterer til seminaret “Mellom børs og katedral – dilemmaet faglig museumsformidling og kommersialisering av museene” i Dyreparken i Kristiansand 29. og 30. oktober.
Praktisk info
Seminaret blir holdt i Dyreparken Hotell i Kristiansand. Overnatting inkl. frokost til 795,- bestilles av den enkelte seminardeltaker. Bestillingskoden er Norsk Museumsforbund
Påmeldingsfrist 22 . september
Deltageravgift 1600,-
Har du spørsmål? Kontaktperson er Christine Haugsten Ellefsen.
Program
Dag 1. 29. oktober
Sesjon 1: 13.00 – 14.00 Museene mellom basisoppgaver, samfunnsrolle og egeninntekt
- Introduksjon og velkommen ved generalsekretær Liv Ramskjær fra Norges Museumsforbund
- Hva sier politikerne? Representant fra Kulturdepartementet.
Sesjon 2: 14.15– 16.15 Sponsede museer: Museumsintegritet i privatfinansieringens tid
- Reidar Fuglestad – ”Hvilke positive muligheter gir en kommersiell kompetanse og private investorer museumssektoren?” Reidar Fuglestad er direktør for Kunstsiloen i Kristiansand og har bred erfaring fra opplevelsesindustrien, blant annet fra Dyreparken i Kristiansand.
- Kathrin Pabst –«Faglig integritet i privatfinansieringens tid – finnes ultimative svar om hvilke krav begge sider kan stille?» Kathrin Pabst er styremedlem i norsk ICOM og har en doktorgrad i profesjonsetikk/museumsetikk.
Sesjon 3: 17.30 – 19.00 Museumsbutikken som formidlingsarena
- Sylvi Sørensen – “Bærekraftig museumsbutikk”, Sylvi Sørensen er avdelingsleder på Sjølingstad Uldvarefabrik – Vest-Agder-museet
- Astrid M. Strømsnæs og Gunn K. Monsen– “Flere måter å drive butikk på?” Bymuseet i Bergen er i gang med en omlegging av museets butikkdrift med målsetting om økt egeninntjening. Kommersiell leder Astrid M. Strømsnes og rådgiver i merkevare/profilbygging Gunn K. Monsen , begge fra Bymuseet i Bergen forteller om erfaringene så langt.
Sosialt program fra 19.00 og utover.
Dag 2: 30. oktober
Sesjon 4: 09.00 – 10.30 Hvordan lage en attraksjon?
- Morten Skraastad, “Attrasjoner i Dyreparken i Kristiansand”, Morten Skraastad er kommersiell leder i Dyreparken i Kristiansand.
- Hege Anita Eilertsen: Attraksjonsutvikling i Museum Nord med eksempler fra Lofotr, Museum Nord – Loftr.
Sesjon 5: 10.45 – 12.45 Hva skjer med museumsformidlingen i en tid med økende publikumsfokus?
- Line Engen – “Faglig formidling: hva, hvordan og hvorfor”, Kurator Formidling ved Nasjonalmuseet
- Boel Scheel Christensen – “Formidling i opplevelsessamfunnet”
Professor ved fakultet for teknologi, kunst og design, Oslo Met.
Seminaret avsluttes med lunsj.