Hvilken relevans har museene i et stadig mer polarisert og kriserammet verdenssamfunn? Vi inviterte til samtale under Kulturytring i Drammen!
Unge kritikere har som ambisjon å både utfordre og oppmuntre ungdom til å ytre seg og tørre være uenige med hverandre. Ved å bruke samtale og dialog som virkemiddel, til å trene på å lytte til hverandre og være nysgjerrig på hverandres meninger, håper vi at ungdommene får gode erfaringer som igjen vil bidra til meningsutveksling også utenfor museenes rammer. Med sosiale medier som primærkilde for nyheter er det viktig at ungdom også blir gode på kritisk tenkning. I Unge kritikere vil museene blant annet vise hvordan de arbeider med utstilling og formidling. Hvilke valg blir gjort underveis?
Samtalen ble innledet med tre presentasjoner fra Unge kritiker-prosjektet. Med utgangspunkt i temaet for arrangementet snakket Ulla Nachtstern fra Vestfoldmuseene, Catharina Broch fra Østfoldmuseene og Eirin Lie og Kristian Thorsen Schoute fra Grinimuseet/MiA om reell ungdomsmedvirkning, hvordan få ungdommene til å ytre sine meninger og synliggjøre hvordan museene arbeider med sine samlinger og tar opp samfunnsaktuelle temaer.
Hva kan museene gjøre?
Med oss i panelet hadde vi forskningsleder ved Arkivet freds- og menneskerettighetssenter Josephine Munch Rasmussen, journalist og forfatter Lasse Josephsen og museumspedagog Almira Shaikh ved Interkulturelt Museum/Oslo Museum. Samtalen ble ledet av André Larsen Avelin fra Eidsvoll 1814. Hva kan museene gjøre i møte med et polarisert ytringsklima og alternative sannheter?
– Museumsbesøk kan fremstå litt tørt når du kan få all verdens historie noen tastetrykk unna. Josephsen pekte på ungdommens bruk av internett som kilde til kunnskap, og at det er viktig at de lærer å tenke kritisk i møte med informasjonen de har tilgang på der. I nettforum eller sosiale medier kan ungdom delta i en global kulturkrig uten at de nødvendigvis er klar over det. Et eksempel som ble trukket frem er hvordan Russland omskriver historien om Ukraina, og hvordan alternative medier bygger under disse fortellingene.
En fordel, nevnte Munch Rasmussen, er at museer, samlingsinstitusjoner og arkiv har materialitet, arenaer eller minnesteder som kan brukes som utgangspunkt til formidling av levd erfaring.
En endret formidlerrolle
Mye har skjedd i museene de siste årene, da man har gått fra en ensidig kunnskapsdeling fra museene til dialogsbasert formidling. Ungdom har gått fra å være et formidlingsobjekt som man skal fortelle til, til å erkjenne at de er demokratiske aktører. Munch Rasmussen poengterte at dette innebærer at formidlerne står i en mer krevende rolle. Samtidig er det en styrke at man kan skape arenaer hvor engasjement som Unge kritikere kan utfolde seg.
Almira Shaikh mener at museene kan være like viktige som skolen når det kommer til holdningsendrende arbeid, men at det er viktig at museene diskuterer internt hvilken definisjonsmakt de har som institusjon. Museene har høy tillit i samfunnet, og det som stilles ut oppleves gjerne som en sannhet av besøkende. I klasserommene kvier ungdommer seg for å ytre sine meninger, hvor det kan oppleves at det er en forventning om å svare politisk korrekt. Dette skaper høy terskel for å ytre seg blant ungdom. Kritisk tenkning handler også om å erkjenne at det er en kompleksitet i de fleste saker, der det ikke alltid finnes ett riktig svar. Det er også viktig å gi rom for kontroversielle ytringer, slik at disse meningene ikke kun eksisterer i lukkete fora.
Det er også viktig å huske at man som institusjon innehar en autoritet som kunnskapsformidler. Munch Rasmussen løftet opp betydningen av å være gode rollemodeller i møte med ungdom i det å tåle å stå i ubehag, og ikke bli definert av andres meninger eller fordommer.
Hvorfor er det viktig at ungdom for ytre seg?
Avslutningsvis ble panelet spurt om hvilken hensikt det har å involvere ungdom. Josephsen pekte på ungdommene som fremtidens eksperter, og at det viktig å involvere dem i et større demokratisk prosjekt som er å videreføre et sannferdig samfunn. Munch Rasmussen mener det er viktig at ungdommene kommer til gjennom medvirkning da de ser nye løsninger som ikke eldre generasjoner ser. At museet kan være en trygg arena for meningsutveksling mener Shaikh er viktig, slik at man kan oppleve å ytre seg uten å få konsekvenser eller tyn fra andre, som man kan oppleve med sosiale medier. Å se at man har en reell betydning er betydningsfullt.
Se arrangementet i sin helhet her.


