Museumsforbundets lederseminar «Museenes samfunnsrolle i endring» ble avviklet i Bodø 23.–24. september med rekordstor oppslutning av museumsledere fra hele landet.
Museenes samfunnsrolle, i dag og i fremtiden, ble tematisert av en rekke foredragsholdere, innledere og i debatter. Et tema som tydeligvis engasjerte og skapte gode diskusjoner.
Maktfordeling, regionreform, innovasjon og endringsledelse ble belyst fra flere hold, hvor kravet til museumslederes tilpassing til en ny finansiell situasjon vil bety at midler må komme fra mange ulike kilder og samarbeidspartnere. Museene må interesse seg mer for lokal- og regionalpolitikk, bli mer relevante for samtida, publikum og samarbeidspartnere. Som seksjonssjef Ole Jakob Furset uttrykte det i sitt innlegg: «Museumsledelse er også mangfoldsledelse, hvor det må utvikles strategier basert på analyse av samfunnsmessige drivkrefter og omgivelser; lokalt, regionalt og nasjonalt. Museene bør øke sin bevissthet om styrket kulturfaglig- og politisk rolle i hele organisasjonen.»
Det kom også en klar anbefaling om at det må sørges for at museene i Norge blir fulgt opp med lederutviklingskompetanse. Et lederutviklingsprogram er viktig for å lykkes med en ny museumspolitikk. Mye godt arbeid er gjort siden forrige museumsmelding, både med organisering av museene og faglig utvikling, men det må meisles ut en klarere strategi for lederutvikling og lederkompetanse. Noe også de profesjonaliserte styrene i museene etterlyser. Enkelte foredragsholdere var inne på at det viktigste direktørene gjorde var å rekruttere mellomledere. Museene har komplekse lederoppgaver, hvor god rekruttering av mellomledere får stor betydning.
Et annet gjennomgående tema var fokus på organisasjon og publikumsutvikling med mennesker i sentrum. Den viktigste F’en er FOLK. Museene må bli mer attraktive for publikum og skape gode opplevelser, hvor publikumsmedvirkning og inkludering er viktige stikkord.
Thomas Bloch Ravn, direktør for Den Gamle By i Århus, trakk frem i sitt foredrag om museenes rolle nå og i fremtiden: «[…] Samtidig opplever vi at gjestene har blitt bedre vant og mer krevende. Det øker presset på museene om klarere profil, sterkere opplevelser, mer fornyelse og service.» Ann Heidi Hansen utdypet dette i sitt foredrag om «Hvordan jobbe med opplevelsesdesign for å gi gjestene verdifulle opplevelser».
Ellers bidro gode kolleger med skarpe og interessante blikk på museenes samfunnsrolle i lys av samlingsforvaltning, forskning, formidling, innovasjon og ledelse.