Seksjon for formidling Seksjonens time – onsdag 29. mars kl. 12.30-14.30
Orientering om fagseksjonens arbeid Presentasjon av MuseumLosen – nettformidling av museenes pedagogiske opplegg ved Gitte Bastiansen, Museum Vest.
Utfordrende formidling – nye krav til pedagogen
Hvordan påvirker museenes utstrakte samfunnsrolle museumspedagogens arbeid? Museet har blitt en møteplass for ulike mennesker som vil dele og motta fortellinger, og oftere enn før jobber museene med vanskelig tema som kan vekke følelser på godt og vondt. Hvilke erfaringer har museumspedagoger med utfordrende formidling, og hva kan vi lære av hverandre?
“Formidling av utfordrende tema – Ikke bare greit?”
ved Gunhild H. Aaby, formidlingsansvarlig Vest-Agder-museene
Vest-Agder-museet har det siste året arbeidet med et prosjekt om fattigdom, “Ikke bare greit – om å være fattig på Sørlandet”. Fattigdom i dag er et svært sårt, vanskelig og tabubelagt tema. En vesentlig del av prosjektet har vært samtidsdokumentasjon og intervjuer med folk som opplever fattigdom, samt formidling av dette materialet gjennom utstilling og skoleopplegg. Museumsformidlere fra ulike avdelinger i museet har vært aktivt med i hele prosessen: valg av tema og vinkling, metodeutvikling, intervjuer, utarbeiding av skoleopplegg og direkte formidling. Hvilke erfaringer har vi gjort oss gjennom arbeidet med dette prosjektet?
«Mørke spor, om å lage utstilling om elefanten i rommet»
ved Bjørg Eva Aasen, utstillingsleder, Norsk Jernbanemuseum,
Bjørg Eva Aasen står bak en museumsutstilling som kaster et nytt lys over jernbanens rolle under krigen. Den viser hvordan NSB samarbeidet med den tyske okkupasjonsmakten, samtidig som mange jernbaneansatte organiserte et omfattende motstandsarbeid – i all hemmelighet. Aasen forteller om arbeidet med utstillingen og hvordan utstillingen har virket etter den ble åpnet.
«Solør-hijab»
ved Mona Pedersen, avdelingsdirektør ved Anno Museum, Kongsvingerregionen
Utstillingen Solør-hijab viser kvinnehodeplagg fra 1800-tallets Solør-Odal og dagens bruk av hijab. Kvinner fra Solør dekte håret med lue og skaut, og lignet på dagens kvinner som bruker hijab. Vi trekker på denne måten norsk kulturhistorie inn i dagens polariserte samfunnsdebatt. Hva er våre erfaringer, og er museene egentlig rustet til å delta i samfunnsdebattene slik de arter seg i dag?