Ønsker du mer kompetanse innen forskning og publisering i museum? Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap ved Universitetet i Bergen tilbyr to samlingsbaserte videreutdanningsemner innen museumsforskning og vitenskapelig arbeid.
Emnene er hovedsakelig rettet mot ansatte i museene, og opptaket gjøres i samråd med kandidatens arbeidsplass. Museene foreslår kandidater som vurderes av en referansegruppe. Dersom det er ledige plasser, er emnet åpent for studenter med studierett på et studieprogram ved AHKR.
Undervisningen strekker seg over et semester og er organisert i tre samlinger på inntil tre dager. Inntil tre timers veiledning av prosjektoppgave kommer i tillegg til samlingene, og gis både individuell og gruppebasert.
Ved utført emne skal studentene ha opparbeidet seg en dypere innsikt i planlegging og publisering av forskningsprosjekter.
Å forske i og på museum
Søknadsfrist: 1. juni 2022
Emnet MUSE 620 Å forske i og på museum gir oppdatert kunnskap om relevant teori, metode og forskningsetikk. Kurset er både praktisk og teoretisk, og gir trening i å konkretisere forskningstema. Studentene skal, med hjelp fra veileder og medstudenter, utarbeide en prosjektskisse som kan danne grunnlag for et konkret forskningsprosjekt. Prosjektet kan blant annet baseres på samlingene i et museum, omhandle museenes samfunnsrolle eller formuleres innen en museumsrelevant tematikk. I prosjektskissen skal studentene redegjøre for avgrensing til tema og problemstilling, drøfte eksisterende forskningslitteratur og diskutere metodebruk. Studentene skal også håndtere både metodiske og etiske utfordringer knyttet til bruk av ulike kildetyper, og utforme et forslag til forskningsprosjekt som lar seg gjennomføre.
Vitenskapelig publisering for ansatte
Søknadsfrist: 1. desember 2021
Muse 621 Vitenskapelig publisering for ansatte skal gjøre studentene kjent med publisering av vitenskapelige tekster, særlig i fagfellevurderte tidsskrift. I tillegg skal emnet gi opplæring i å skrive en vitenskapelig artikkel basert på et forskningsprosjekt.
Studentene skal, med hjelp fra veileder og medstudenter, skrive et utkast til en vitenskapelig artikkel ut fra bestemte faglige vurderingsnormer og retningslinjer. Artikkelen kan baseres på samlingene i et museum, formuleres innen et relevant museumsfaglig tema eller omhandle museenes samfunnsrolle. Studenten vil lære å kjenne prosessen med vitenskapelig publisering og relevante utfordringer knyttet til arbeidet. Emnet vil også gi studentene kunnskap om vitenskapelige publiseringskanaler, publiseringspraksis, skriveprosessen og fagfellevurdering av vitenskapelige artikler.
Forsidefoto: Dylan Ramsey via Unsplash