Over 50 museumsansatte deltok på seminaret “Mellom børs og katedral – dilemmaet faglig museumsformidling og kommersialisering av museene” som ble arrangert av Seksjon for formidling i Kristiansand 29. og 30. oktober.
Programmet bestod av bidragsytere fra både museumssektoren, politikken, opplevelsesindustrien og akademia. Diskusjonene som fulgte etter innleggene viste at kommersialisering av museene er en tema som engasjerer. Ppowerpointpresentasjoner er gjøres tilgjengelige i programmet løpende. Det ble også tvitret fra seminaret under både @museumsforbundet og fra styremedlem @christineellef.
Sesjon 1: Museene mellom basisoppgaver, samfunnsrolle og egeninntekt
- Introduksjon og velkommen ved generalsekretær Liv Ramskjær fra Norges Museumsforbund
- Hva sier politikerne? ved Kristin Ørmen Johnsen(H), leder for Familie- og kulturkomiteen
Sesjon 2: Sponsede museer: Museumsintegritet i privatfinansieringens tid
- Reidar Fuglestad – ”Hvilke positive muligheter gir en kommersiell kompetanse og private investorer museumssektoren?” Reidar Fuglestad er direktør for Kunstsiloen i Kristiansand og har bred erfaring fra opplevelsesindustrien, blant annet fra Dyreparken i Kristiansand.
- Kathrin Pabst –«Faglig integritet i privatfinansieringens tid – finnes ultimative svar om hvilke krav begge sider kan stille?» Kathrin Pabst er styremedlem i norsk ICOM og har en doktorgrad i profesjonsetikk/museumsetikk.
Sesjon 3: Museumsbutikken som formidlingsarena
- Sylvi Sørensen – “Bærekraftig museumsbutikk”, Sylvi Sørensen er avdelingsleder på Sjølingstad Uldvarefabrik – Vest-Agder-museet
- Katrine Lokøy– ” Museumsbutikk med kvalitet i alle ledd” Bymuseet i Bergen er i gang med en omlegging av museets butikkdrift med målsetting om økt egeninntjening. Katrine Lokøy er butikkansvarlig i Bymuseet i Bergen.
Sesjon 4:Hvordan lage en attraksjon?
- Morten Skraastad, “Attraksjoner i Dyreparken i Kristiansand”, Morten Skraastad er kommersiell leder i Dyreparken i Kristiansand.
- Hege Anita Eilertsen: “Attraksjonsutvikling i Museum Nord med eksempler fra Lofotr”, Museum Nord – Loftr.
Sesjon 5: Hva skjer med museumsformidlingen i en tid med økende publikumsfokus?
- Line Engen – “Faglig formidling: hva, hvordan og hvorfor”, Kurator Formidling ved Nasjonalmuseet
- Boel Christensen-Scheel – «Formidling i opplevelsessamfunnet». Christensen-Scheel er
professor ved fakultet for teknologi, kunst og design, Oslo Met