En rask gjennomgang av regjeringens forslag til endringer i Prop. 115 S (2021 –2022) Proposisjon til Stortinget (forslag til stortingsvedtak) Prop. 115 S (2021–2022) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2022, viser at det ikke har vært noe gehør for å bidra til å gi museene kompensasjon for økte strømkostnader, som Museumsforbundet og Virke har bedt politisk ledelse i Kulturdepartementer om. Signalet her har vært at det må komme i ordinært budsjett, så vi får se frem mot budsjett 2023.
Museumsforbundet har forståelse for at krigen i Ukraina påvirker økonomien og prioriteringene i Norge, men finner det litt underlig at man ikke ser at også museene har noe å bidra med overfor flyktninger som skal inkluderes og få språkopplæring. Mange har erfaringer fra slikt arbeid gjennom mange år.
Familieparken Doktortjønna ved Rørosmuseet, Museene i Sør-Trøndelag, er det eneste museet som foreslås for et bidrag, og det er flott for dem. Den store taperen i årets forslag til revidert budsjett er det nye Vikingtidsmuseet. Det vil regjeringen nå gjennomgå på nytt «med sikte på at det skal gjennomføres innenfor gjeldende kostnadsramme.» Da museumsforbundet deltok i høring under stortingsbehandlingen før vedtaket i 2019 var vi tydelige på at museet trengte bygget for å redde den verdensarven vikingskipene representerer. Nå frykter Museumsforbundet at prosjektet stopper opp og at utsettelser i prosjektet fører til forsinkelser som truer nødvendige sikringstiltak for samlingene. «Imens skal nødvendige arbeider for å sikre samlingen gjennomføres» skriver Regjeringen, men hvordan skal de klare det? Har kulturminister Anette Trettebergstuens glemt løftene om å sikre vikingskipene fra valgkampen sist høst?
Mer eller mindre museumsrelaterte utdrag fra proposisjonen:
Gjennomgang av byggeprosjekter
Frem mot høstens statsbudsjett vil regjeringen gjennomgå planene for statlige byggeprosjekter. Regjeringen vil derfor gjennomgå prosjektene nytt Vikingtidsmuseum og prosjekt Campussamling ved NTNU i Trondheim. Se nærmere omtale av disse sakene under Gjennomgang av byggeprosjekter i statlig sivil sektor i avsnitt 3.1.
Nytt Vikingtidsmuseum ved Universitet i Oslo
Det ble i 2020 gitt oppstartsbevilgning til rehabilitering og utbygging av Vikingtidsmuseet ved Universitetet i Oslo. Kostnadsrammen er i dag 2,4 mrd. kroner (prisnivå per 1. juli 2022). Våren 2022 ble det klart at dagens planer for nytt Vikingtidsmuseum ikke kan realiseres innenfor kostnadsrammen. Nye prognoser per april 2022 tilsier at kostnadene ligger an til å bli om lag 1 mrd. kroner høyere enn vedtatt kostnadsramme. Anslaget er usikkert. Årsaken er bl.a. undervurdert kompleksitet i samlingens sikkerhet og i nytt bygg, økte kostnader som følge av covid-19-pandemien og ekstraordinært høy prisstigning. Regjeringen vil nå gjennomgå prosjektet med sikte på at det skal gjennomføres innenfor gjeldende kostnadsramme. Imens skal nødvendige arbeider for å sikre samlingen gjennomføres.
Kap. 328 Museer m.m.
Post 70 Det nasjonale museumsnettverket
Bevilgningen omfatter driftstilskudd til museer i Det nasjonale museumsnettverket. Bevilgningen på posten foreslås økt med 1 mill. kroner til Museene i Sør-Trøndelag (MIST) for videreutvikling av familieparken Doktortjønna ved Rørosmuseet.
Kap. 1352 Jernbanedirektoratet Post 01
Driftsutgifter Bevilgningen foreslås redusert med 1,3 mill. kroner knyttet til forventede budsjettgevinster fra endrede jobbreisevaner som følge av pandemien, jf. nærmere omtale under Andre saker i avsnitt 2.5. Post 21 Spesielle driftsutgifter – utredninger, kan overføres Det foreslås å redusere bevilgningen på posten med 1,4 mill. kroner mot tilsvarende økning under kap. 1352, post 76 Tilskudd til kulturminner i jernbanesektoren. Videre foreslås bevilgningen på posten redusert med 20 mill. kroner, mot tilsvarende økninger på andre budsjettposter på statsbudsjettet. Samlet foreslås det å redusere bevilgningen med 21,4 mill. kroner.
Post 76 Tilskudd til kulturminner i jernbanesektoren
Det foreslås å øke bevilgningen på posten med 1,4 mill. kroner for å ta høyde for økte leieutgifter til Bane NOR for parkering av historisk togmateriell, mot tilsvarende reduksjon på kap. 1352, post 21 Spesielle driftsutgifter – utredninger. Forskriften til tilskuddsordningen vil endres slik at tilskuddet også kan dekke utgifter til parkering av historisk togmateriell.
Kap. 1429 Riksantikvaren Post 01 Driftsutgifter
Bevilgningen foreslås redusert med 0,2 mill. kroner knyttet til forventede budsjettgevinster fra endrede jobbreisevaner som følge av pandemien, jf. nærmere omtale under Andre saker i avsnitt 2.5. Post 22 Flerårige prosjekter kulturminneforvaltning, kan overføres Posten foreslås økt med til sammen 3,4 mill. kroner. 1,5 mill. kroner skal gå til å dekke utgifter til det pågående arbeidet med basisutstillingen til verdensarvområdene. Utgifter til denne delen av tilretteleggingsarbeidet er av en slik art at de bør dekkes over post 22, istedenfor post 79. Inndekningen gjøres ved å redusere bevilgningen på post 79 tilsvarende. Videre er det behov for 1,9 mill. kroner til kjøp av tjenester til rådgivning og prosjektering av tekniske brannsikringsanlegg ved tre av stavkirkene. Inndekningen av utgiftsøkningen på post 22 skjer ved at bevilgningen på post 73 reduseres tilsvarende.
Post 73 Tilskudd til bygninger og anlegg fra middelalderen og brannsikring, kan overføres Det foreslås å redusere bevilgningen på kap. 1429, post 73 med 1,9 mill. kroner, som omdisponeres til kap. 1429, post 22, jf. omtale under posten. Foreløpig utgave 210
Post 79 Tilskudd til verdensarven, kan overføres For å dekke utgifter til tilretteleggingsarbeidet med basisutstillingen til verdensarvområdene over kap. 1429, post 22, foreslås det å redusere bevilgningen på kap. 1429, post 79 med 1,5 mill. kroner, jf. omtale under kap. 1429 post 22.
Kap. 1432 Norsk kulturminnefond Post 50
Til disposisjon for kulturminnetiltak Bevilgningen foreslås redusert med 42 000 kroner knyttet til forventede budsjettgevinster fra endrede jobbreisevaner som følge av pandemien, jf. nærmere omtale under Andre saker i avsnitt 2.5.
Forsvarsdepartementet
Post 71 Overføringer til andre, kan overføres. Det foreslås å redusere bevilgningen med 0,2 mill. kroner knyttet til en tilskuddsordning for historie- og minnekulturprosjekter relatert til andre verdenskrig, mot en tilsvarende økning under kap. 1720, post 71. Forslaget har sin bakgrunn i at tilskuddet fra 2022 forvaltes av Forsvaret på vegne av Forsvarsdepartementet.
Post 71 Overføringer til andre, kan overføres
Det foreslås å øke bevilgningen med 0,2 mill. kroner knyttet til tilskuddsordning for historie- og minnekulturprosjekter relatert til andre verdenskrig, som fra 2022 forvaltes av Forsvaret på vegne av Forsvarsdepartementet. Midlene foreslås omdisponert fra kap. 1700, post 71.
Kap. 5582 Sektoravgifter under Olje- og energidepartementet
Post 70 Bidrag til kulturminnevern i regulerte vassdrag
Sektoravgift for kulturminnevern i regulerte vassdrag dekker utgifter til arkeologiske undersøkelser i vassdrag. Konsesjoner gitt før 1960 der det ikke ble gjort arkeologiske undersøkelser ved utbygging er omfattet av ordningen når konsesjon skal fornyes eller vilkårene revideres. Konsesjonæren betaler en avgift basert på størrelsen på produksjonen i reguleringsmagasinet. Det foreslås å øke bevilgningen med 25 mill. kroner. Innbetalingene knytter seg til fornyet reguleringskonsesjon for Altevatn og Hol.
Rehabilitering av Nationaltheatret
Stortinget bevilget i statsbudsjettet for 2018 midler til igangsetting av forprosjektering av rehabilitering av Nationaltheatret. Kulturdepartementet har gitt Statsbygg i oppdrag å føre prosjektet frem til ferdig forprosjekt. Det ble i 2021 også gitt oppdrag om forenkling og omprosjektering av prosjektet. I Saldert budsjett 2022 er det bevilget 40 mill. kroner til mulig igangsetting av byggeprosjektet. Siste anslag for kostnadsramme for selve byggeprosjektet er på 4,4 mrd. kroner. Anslaget er fortsatt under kvalitetssikring, og det er ikke fastsatt kostnadsramme for prosjektet. Siste anslag innebærer en betydelig økning Foreløpig utgave 253 sammenlignet med anslaget ved oppstart av forprosjektet i 2018, blant annet knyttet til behov for refundamentering. Regjeringen vil gjennomgå og utrede prosjektet videre før det ev. fremmes forslag om gjennomføring. Utredningen skal inkludere et nullalternativ som kun omfatter nødvendige tiltak for at bygget skal ha en akseptabel standard for videre drift. Forsinket oppstart av rehabiliteringen av Nationaltheatret vil ha konsekvenser for teateret, og regjeringen foreslår derfor å omdisponere midler fra igangsetting til videre planlegging av byggeprosjektet for å kunne planlegge nødvendige tiltak for å sikre at bygget skal kunne benyttes frem til rehabilitering kan settes i gang, jf. omtale under kap. 2445, post 31 i avsnitt 2.5.
Forsidefoto: Norsk Teknisk Museum via DigitaltMuseum.