Ekstremisme og ytringsfrihet
Fredrikstad Museum, Østfoldmuseene
Fredrikstad museum planlegger å avholde 1-3 workshops i året gjennom prosjektperioden der ungdommer inviteres til å reflektere over ekstremisme og utenforskap, ytringsfrihet og ytringskultur. Verkstedene er tenkt som demokrativerksteder, der ungdommene gjennom tilrettelagte samtaler i gruppe og aktivitetsbasert læring øves i kritisk tenkning og reflekterer over hva demokratisk medborgerskap innebærer. Ideen bak verkstedene er at ungdommene skal lære om vilkårene for en demokratisk offentlighet og rammene for ytringsfriheten ved at ungdommene i starten av første workshop får se en video som de skal reagere på, i form av en tenkt melding i sosiale medier. Hvordan ville de respondert på denne videoen hvis de skulle kommentert den i sine sosiale medier? Etter de har løst denne oppgaven, får de så i oppgave å formulere samme meningsinnhold eller budskap i et annet medium. Det kan for eksempel være at de skal ta det samme budskapet og skrive den som en kronikk, som de så skal sette og trykke som en tradisjonell avis. Eller det kan være at de skal brodere et bilde, lage et grafisk trykk eller skrive det på en pergamentrull. Hva skjer med meldingen idet de skal sette den i et nytt medium? Påvirkes budskapet? I så fall, hvordan?