Årets nasjonale museumsmøte i Haugesund er vel i havn, og vi takker 315 vitebegjærlige gjester for tre faglig bærekraftige dager til ende! Vi håper det har fått en inspirerende effekt […]
kulturdepartementet
PRESSEMELDING: John Olsen gjenvalgt som styreleder i Norges museumsforbund
John Olsen gjenvalgt som styreleder i Norges museumsforbund På årsmøtet i Norges museumsforbund 3. april ble John Olsen, Vest-Agder-museet gjenvalgt som styreleder. Med seg i styret har han: Cecilie Øien […]
Tre ferske innspill fra Museumsforbundet
Norges museumsforbund har de siste ukene arbeidet med innspill til kunstnermelding, kulturminnemelding og Kulturdepartementets arbeid med statsbudsjettet 2020. Noen av hovedpunktene er oppsummert nedenfor, følg lenkene for innspillene i sin helhet.
Kulturrådets museumsundersøkelse 2018
Kulturrådets museumsundersøkelse for 2018 kartlegger en offensiv og utviklingsorientert sektor, som står ovenfor reelle utfordringer. Undersøkelsen er foretatt i dialog med Kulturdepartementet og er ment å bistå som en del av et kunnskapsbidrag til en helhetlig vurdering av museumsreformen. Målet med undersøkelsen er i hovedsak å gi museene anledning til å gi uttrykk for sin opplevelse av reformperioden, status og fremtidsutfordringer, og samtidig avdekke behov for videre kunnskapsinnhenting.
Fra støvete vitenskap til sosial undervisningsoptimisme
Brita Brenna og Anne-Therese de Ridder ved UiO Institutt for kulturstudier og orientalske språk, har på oppdrag fra Kulturdepartementet utarbeidet rapporten Museum og skole. Fra folkeopplysning til kulturell skolesekk. Rapporten gir et historisk og samtidig perspektiv på forholdet mellom museum og skole. På begynnelsen av 2000-tallet kom Den kulturelle skolesekken inn som en tredje aktør. Ut fra utvalget av ti kultur- og naturhistoriske museer og tre kunstmuseer av rundt 80 museer i Norge, peker rapporten på noen sentrale trekk og ikke generaliseringer i forholdet mellom museum, skole og DKS.