Hvordan lykkes med formidling og skape varig engasjement i museene? Med utgangspunkt i fem hovedpunkter ønsker NEMO (Network of European Museum Organisations), the German Association for Museum Education og the […]
publikum
Universitetsmuseet i Bergen vant pris for sitt publikumsarbeid under årets EMYA 2022
Under den årlige prisutdelingen «European Museum of The Year Award» lørdag 7. mai, stakk Universitetsmuseet i Bergen av med inkluderingsprisen «The Portimão Museum Prize for Welcoming, Inlclusion and Belonging». Med […]
Noen lyspunkter i museumsbesøket i juli, men mange mørke tall!
I løpet av sommeren har de aller fleste museene åpnet dørene for publikum. Hele 43 % av de som svarte hadde vært åpne mer enn 9 uker og 93,6 % […]
Et digitalt tips, utviklet av og for museer
Trenger du digital inspirasjon til formidling, sjekk ut The GIFT box. The GIFT box er resultatet av et treårig forskningsprosjekt finansiert av EUs Horizon 2020-forskningsprogram. Museer fra Europa og USA, […]
Olje og sprit som «samfunnsbyggere»? Intervju med artikkelforfatter Morten Spjøtvold, Norsk museumstidsskrift
“I en tid hvor mye handler om besøkstall, digitalisering og krav om egeninntjening, må man ikke glemme at museenes fremste kapital er den kunnskapen vi besitter på vegne av fellesskapet.” Kunsthistoriker Morten Spjøtvolds artikkel «Kunst og fyll til folket» balanserer på eggen av ren menneskekjærlighet med velmenende intensjoner og kynisk borgerlig selvhevdelse.
«Du kan ikke skyve et kunstprodukt over på publikum som ikke kjenner på et snev av behov i utgangspunktet. Det er respektløst.» Ingrid Elisabeth Handeland, direktør NPU
Norsk Publikumsutvikling (NPU) har kommet med en innspillsrapport til Kulturrådet under tittelen Publikumsutvikling og økt inntjening. Den drøfter publikumsutviklingens status i Norge og bidrar med konkrete innspill til inntjening.